Feng Shui - Cele 8 simboluri buddhiste ale norocului
8 simboluri Feng Shui auspicioase apar, de-a lungul timpului, frecvent, pe obiectele, picturile precum şi în textele buddhiste. Fiecare obiect, dublat de simbolistica lui, dezvăluie un aspect al învăţăturii lui Buddha, iar atunci când cele opt simboluri apar împreună se spune că au capacitatea de a multiplica norocul. Cele 8 simboluri norocoase sunt: Umbrela, perechea de Peşti aurii, Vasul măreţei comori, Lotusul, Scoica spiralată spre dreapta, Nodul fără sfârşit, Steagul victoriei şi Roata Dharmei. Aceste însemne, derivate din iconografia indiană, au devenit populare cu precădere în buddhismul tibetan.
Semnificația celor 8 simboluri Feng Shui norocoase
Calota umbrelei semnifică înţelepciunea, iar pânzaatârnată de ea este o emblemă a compasiunii.
Tija verticală ce susţine umbrela asemenea munţilor ce sprijină cerurile este identificată ca Axis Mundi sau axul central pe care este sprijinită lumea.Umbrela, purtată deasupra unui demnitar sau a imaginii unei zeităţi, indică faptul că cel adăpostit sub ea este, de fapt, centrul universului sau suportul său spiritual. Umbrelele par a avea un rol deosebit în riturile religioase buddhiste, putând fi asemuite unor temple itinerante, astfel, Buddha apare adeseori înfăţişat în imagini cu o umbrelă mare şi elaborată deasupra capului său.
Simbol al fericirii, libertăţii, belşugului, norocului, fertilităţii şi salvării.
Reprezentaţi de cele mai multe ori în poziţie verticală, cu capetele îndreptate unul spre celălalt, peştişorii de aur provindintr-un simbol pre-buddhist, fiind un însemn străvechi al râurilor sacre din India, Ganga şi Yamuna. Aceste ape semnifică cele două canale de forţă, cel solar şi lunar, situate în cele două nări ale nasului omului, prin care circulă ritmurile alternative ale respiraţiei- prana.
Datorită libertăţii complete de care se bucură în apă, peştişorii de aur reprezintă, în buddhism, fericirea. Acest peşti, înotând de obicei în perechi, sunt în China un simbol consacrat al unităţii şi fidelităţii conjugale, constituind un cadou tradiţional de nuntă.
Atâta Iisus Christos cât şi Buddha au fost cunoscuti şi sub numele de pescari ai oamenilor, întrucât amândoi salvează fiinţele umane muritoare din vâltoarea oceanului suferinţelor.
Simbol al spiritualităţii, cuprinzând şi semnificaţia de abundenţă materială.
Comorile inepuizabile au calitatea specială de a umple în continuu vasul, indiferent cât de mult s-ar lua din el. De aceea, kalasha desemnează viaţa lungă şi prosperitatea.
Vasul comorilor are, de obicei, o formă plină, aproape sferică, terminată în partea superioară cu un gât scurt, subţire , împodobit la gură cu un giuvaier de mari dimensiuni.
Aceste vase ale bogăţiei, conţinând substanţe preţioase şi sacre, precum apa vie, tămâia sau smirna, sunt amplasate pe altare sau la trecătorile din munţi ori îngropate la izvoarele unor ape, locuri ce au însuşirile de a atrage averile şi a aduce armonie spaţiului înconjurător.
O plantă înglobând semnificaţia de puritate mentală şi spirituală, provenită din capacitatea lotusului de a creşte şi a înflori prin apele mâloase.
Deşi există şi alte plante de apă cu flori, lotusul îşi înalţă cel mai mult floarea deasupra apelor. Potrivit sutrei Lalitavistara, spiritul celor mai buni oameni este fără pată, la fel cum lotusul răsărit în apele nămoloase nu este murdărit de acestea.
Conform altui învăţat, în buddhismul esoteric, inima fiinţelor este asemenea unei flori de lotus nedeschise: atunci când virtuţile lui Buddha se dezvoltă în acesta inimă, lotusul înfloreşte; de aceea, este aşezat Buddha pe o floare de lotus.
Culoarea lotusului este încărcată de un profund simbolism
- Lotusul alb, Pundarika în sanscrită, Pad ma dkar po în tibetană, reprezintă starea de perfecţiune spirituală şi puritate mentală totală- Bodhi. El este asociat cu Ţara albă şi îşi proclamă natura pefecta prin intermediul culorii albe.
- Lotusul roz, Padma în sanscrită, Pad ma dmar po în tibetană,este lotusul suprem, dedicat celei mai înalte zeităţi, asociat, astfel, în mod natural, cu însuşi Buddha.
- Lotusul roşu, Kamala în sanscrită; Pad ma chu skye sîn tibetană,semnifică natura originară şi puritatea inimii, Hrdya. El este lotusul dragostei, compasiunii, pasiunii şi al altor calităţi ale inimii. Floarea lui se numeşte Avalokiteshvara sau Bodhisattva care semnifică spiritual o fiinţă iluminată, care, plină decompasiune fiind, îşi amână plecarea în,Nirvana pentru a-i ajuta pe ceilalţi oameni.
- Lotusul albastru, Utpala in sanscrită, Ut pa la în tibetană, este simbolul victoriei spiritului asupra simţurilor şi semnifică înţelepciunea cunoaşterii. Floarea lui poartă numele de Manjushri, Bodhisattva înţelepciunii.
Fructele în Feng Shui - Simboluri și semnificații
Buddhismul a adoptat cochilia de scoică drept însemn al independenţei religioase şi emblemă a răspândirii adevărului despre dharma.
Cochilia de scoică este o reminiscenţă a străvechiului corn şi este nelipsit din înzestrarea tuturor marilor războinici din mitologia indiană. Astfel, ea este emblema cea mai însemnată a lui Vishnu, purtând numele de Panchajanya , adică, a avea în stăpânire cinci clase de fiinţe. Un astfel de exemplu este cochilia lui Arjuna, eroul din Mahabharata, având numele de Devadatta și care împrăştia teroarea în rândul duşmanilor cu sunetul ei cutremurător.
Ca și instrument similar cornului de luptă, cochilia de scoică este o emblemă a puterii, autorităţii şi independenţei, suflarea prin ea având capacitatea de a alunga spiritele rele, a avertiza asupra dezastrelor naturale şi a speria creaturile otrăvitoare.
Cochilia de scoică este asociată cu gâtul lui Buddha, dar şi cu unele semne auspicioase pe tălpile picioarelor, palmelor, membrelor, pieptului sau frunţii , specifice fiinţelor favorizate de divinitate.
În zilele noastre, cochilia este folosită în buddhismul tibetan pentru chemarea la rugăciune, ca instrument muzical sau recipient pentru apa sfântă.
În plus, vechii indieni clasificau cochiliile potrivit celor două sexe: melcii mari, cu învelişuri groase era masculini (purusha), iar cei mici, subţiri , feminini. Totodată, cochiliile era folosite pentru desemnarea castelor tradiţionale :
- Cochilia de melc albă – casta brahmanilor (preoţii)
- Cochilia de melc roşie – kshatriyas (războinicii)
- Cochilia de melc galbenă – vaishyas (negustorii)
- Cochilia de melc cenuşie – shudras (lucrătorii)
Cei mai preţuiţi sunt melcii cu spirală răsucită spre dreapta, ei reflectând mişcarea celestă a lunii, soarelui, planetelor şi stelelor. Părul buclelor lui Buddha erau spiralate spre dreapta , asemenea celui de pe trup, sprâncene sau buric.
Feng Shui – Obiecte si simboluri norocoase
Un simbol al înţelepciunii şi compasiunii infinite a lui Buddha, indicând continuitatea drept realitate intimă / ascunsă a existenţei.
Provenit din străvechi simbolul celor doi şerpi răsuciţi unul în jurul celuilalt, nodul infinit semnifică dramatica întrepătrundere dintre forţele opuse din lumea duală a manifestării, o interacţiune ce se finalizează prin uniunea lor şi armonia universului.
Întrucât toatele fenomenele lumii sunt inter- relaţionate, amplasarea unui nod fără sfârşit pe ambalajul unui cadou sau al unei felicitări are darul de a stabili o conexiune benefică între cel ce dăruieşte şi cel care primeşte. În acelaşi timp, dăruitorul este îndreptat către karma dreptăţii, amintindu-i-se că efectele pozitive din viitor îşi au rădăcinile şi cauzele în prezent. Din această cauză, nodul infinit reprezintă legătură cu destinul nostru, conexiunea noastră cu destinul karmic.
Stindardul victoriei reprezintă triumful lui Buddha asupra lui Mara, adică a obstacolelor din calea împlinirii spirituale.
Există patru tipuri de Mara, fiecare caracterizând o povară ce ne îngreuiază drumul spre progresul spiritual :
- Mara întinării emoţionale;
- Mara pasiunii;
- Mara fricii de moarte;
- Mara mândriei şi poftei sexuale.
Numai după depăşirea acestor patru trăsături negative , a reuşit Buddha să proclame victoria asupra ignoranţei şi a ajuns la nirvana.
Cilindricile steaguri ale victoriei, confecţionate din cupru bătut, sunt amplasate în mod tradiţional la cele patru colţuri ale acoperişurilor mănăstirilor şi templelor. În acest fel se semnifică trimful dharmei lui Buddha, radiind în cele patru colţuri ale lumii.
Mişcarea roţii este o metaforă a rapidei schimbări spirituale prilejuite de Buddha. Cele opt spiţe ale roţii reprezintă “nobilă cale înoptită” , consacrată de Buddha în învăţăturile sale.
De asemenea, roata are şi semnificaţia de “nesfârşit ciclu al samsarei” sau renaşterii.
Unii învăţaţi buddhişti consideră cele trei părţi principale ale roţii drept simboluri ale “celor trei tipuri de instruire” din practica buddhistă:
- Butucul roţii reprezintă disciplina morală, care stabilizează mintea.
- Spiţele simbolizează înţelepciunea prin care se înfrânge ignoranţa.
- Obada roţii desemnează învăţarea concentrării, care menţine totul laolaltă.
În prezent, Dharmachakra apare, adesea, în arta diferitelor culturi buddhiste sub forma roţii din palmele lui Buddha şi din tălpile picioarelor sale, adunându-se astfel 32 de spiţe, reprezentând “cele 32 de semne ale Măreţului Om”.
Copyright © diane.ro
Semnificația celor 8 simboluri Feng Shui norocoase
Umbrela- Chattra
Simbol al regalităţii şi puterii spirituale, dar şi al protecţiei faţă de suferinţe, obstacole, dorinţe şi boală.Calota umbrelei semnifică înţelepciunea, iar pânzaatârnată de ea este o emblemă a compasiunii.
Tija verticală ce susţine umbrela asemenea munţilor ce sprijină cerurile este identificată ca Axis Mundi sau axul central pe care este sprijinită lumea.Umbrela, purtată deasupra unui demnitar sau a imaginii unei zeităţi, indică faptul că cel adăpostit sub ea este, de fapt, centrul universului sau suportul său spiritual. Umbrelele par a avea un rol deosebit în riturile religioase buddhiste, putând fi asemuite unor temple itinerante, astfel, Buddha apare adeseori înfăţişat în imagini cu o umbrelă mare şi elaborată deasupra capului său.
Peştişorii de aur- Suvarnamatsya
Simbol al fericirii, libertăţii, belşugului, norocului, fertilităţii şi salvării.Reprezentaţi de cele mai multe ori în poziţie verticală, cu capetele îndreptate unul spre celălalt, peştişorii de aur provindintr-un simbol pre-buddhist, fiind un însemn străvechi al râurilor sacre din India, Ganga şi Yamuna. Aceste ape semnifică cele două canale de forţă, cel solar şi lunar, situate în cele două nări ale nasului omului, prin care circulă ritmurile alternative ale respiraţiei- prana.
Datorită libertăţii complete de care se bucură în apă, peştişorii de aur reprezintă, în buddhism, fericirea. Acest peşti, înotând de obicei în perechi, sunt în China un simbol consacrat al unităţii şi fidelităţii conjugale, constituind un cadou tradiţional de nuntă.
Atâta Iisus Christos cât şi Buddha au fost cunoscuti şi sub numele de pescari ai oamenilor, întrucât amândoi salvează fiinţele umane muritoare din vâltoarea oceanului suferinţelor.
Vasul comorilor- Kalasha
Simbol al spiritualităţii, cuprinzând şi semnificaţia de abundenţă materială.Comorile inepuizabile au calitatea specială de a umple în continuu vasul, indiferent cât de mult s-ar lua din el. De aceea, kalasha desemnează viaţa lungă şi prosperitatea.
Vasul comorilor are, de obicei, o formă plină, aproape sferică, terminată în partea superioară cu un gât scurt, subţire , împodobit la gură cu un giuvaier de mari dimensiuni.
Aceste vase ale bogăţiei, conţinând substanţe preţioase şi sacre, precum apa vie, tămâia sau smirna, sunt amplasate pe altare sau la trecătorile din munţi ori îngropate la izvoarele unor ape, locuri ce au însuşirile de a atrage averile şi a aduce armonie spaţiului înconjurător.
Lotusul- Padma
O plantă înglobând semnificaţia de puritate mentală şi spirituală, provenită din capacitatea lotusului de a creşte şi a înflori prin apele mâloase.Deşi există şi alte plante de apă cu flori, lotusul îşi înalţă cel mai mult floarea deasupra apelor. Potrivit sutrei Lalitavistara, spiritul celor mai buni oameni este fără pată, la fel cum lotusul răsărit în apele nămoloase nu este murdărit de acestea.
Conform altui învăţat, în buddhismul esoteric, inima fiinţelor este asemenea unei flori de lotus nedeschise: atunci când virtuţile lui Buddha se dezvoltă în acesta inimă, lotusul înfloreşte; de aceea, este aşezat Buddha pe o floare de lotus.
Culoarea lotusului este încărcată de un profund simbolism
- Lotusul alb, Pundarika în sanscrită, Pad ma dkar po în tibetană, reprezintă starea de perfecţiune spirituală şi puritate mentală totală- Bodhi. El este asociat cu Ţara albă şi îşi proclamă natura pefecta prin intermediul culorii albe.
- Lotusul roz, Padma în sanscrită, Pad ma dmar po în tibetană,este lotusul suprem, dedicat celei mai înalte zeităţi, asociat, astfel, în mod natural, cu însuşi Buddha.
- Lotusul roşu, Kamala în sanscrită; Pad ma chu skye sîn tibetană,semnifică natura originară şi puritatea inimii, Hrdya. El este lotusul dragostei, compasiunii, pasiunii şi al altor calităţi ale inimii. Floarea lui se numeşte Avalokiteshvara sau Bodhisattva care semnifică spiritual o fiinţă iluminată, care, plină decompasiune fiind, îşi amână plecarea în,Nirvana pentru a-i ajuta pe ceilalţi oameni.
- Lotusul albastru, Utpala in sanscrită, Ut pa la în tibetană, este simbolul victoriei spiritului asupra simţurilor şi semnifică înţelepciunea cunoaşterii. Floarea lui poartă numele de Manjushri, Bodhisattva înţelepciunii.
Fructele în Feng Shui - Simboluri și semnificații
Cochilia de melc- Sankha
Simbol al puterii şi independenţei.Buddhismul a adoptat cochilia de scoică drept însemn al independenţei religioase şi emblemă a răspândirii adevărului despre dharma.
Cochilia de scoică este o reminiscenţă a străvechiului corn şi este nelipsit din înzestrarea tuturor marilor războinici din mitologia indiană. Astfel, ea este emblema cea mai însemnată a lui Vishnu, purtând numele de Panchajanya , adică, a avea în stăpânire cinci clase de fiinţe. Un astfel de exemplu este cochilia lui Arjuna, eroul din Mahabharata, având numele de Devadatta și care împrăştia teroarea în rândul duşmanilor cu sunetul ei cutremurător.
Ca și instrument similar cornului de luptă, cochilia de scoică este o emblemă a puterii, autorităţii şi independenţei, suflarea prin ea având capacitatea de a alunga spiritele rele, a avertiza asupra dezastrelor naturale şi a speria creaturile otrăvitoare.
Cochilia de scoică este asociată cu gâtul lui Buddha, dar şi cu unele semne auspicioase pe tălpile picioarelor, palmelor, membrelor, pieptului sau frunţii , specifice fiinţelor favorizate de divinitate.
În zilele noastre, cochilia este folosită în buddhismul tibetan pentru chemarea la rugăciune, ca instrument muzical sau recipient pentru apa sfântă.
În plus, vechii indieni clasificau cochiliile potrivit celor două sexe: melcii mari, cu învelişuri groase era masculini (purusha), iar cei mici, subţiri , feminini. Totodată, cochiliile era folosite pentru desemnarea castelor tradiţionale :
- Cochilia de melc albă – casta brahmanilor (preoţii)
- Cochilia de melc roşie – kshatriyas (războinicii)
- Cochilia de melc galbenă – vaishyas (negustorii)
- Cochilia de melc cenuşie – shudras (lucrătorii)
Cei mai preţuiţi sunt melcii cu spirală răsucită spre dreapta, ei reflectând mişcarea celestă a lunii, soarelui, planetelor şi stelelor. Părul buclelor lui Buddha erau spiralate spre dreapta , asemenea celui de pe trup, sprâncene sau buric.
Feng Shui – Obiecte si simboluri norocoase
Nodul fără început şi sfârşit- Shrivasta
Un simbol al înţelepciunii şi compasiunii infinite a lui Buddha, indicând continuitatea drept realitate intimă / ascunsă a existenţei.Provenit din străvechi simbolul celor doi şerpi răsuciţi unul în jurul celuilalt, nodul infinit semnifică dramatica întrepătrundere dintre forţele opuse din lumea duală a manifestării, o interacţiune ce se finalizează prin uniunea lor şi armonia universului.
Întrucât toatele fenomenele lumii sunt inter- relaţionate, amplasarea unui nod fără sfârşit pe ambalajul unui cadou sau al unei felicitări are darul de a stabili o conexiune benefică între cel ce dăruieşte şi cel care primeşte. În acelaşi timp, dăruitorul este îndreptat către karma dreptăţii, amintindu-i-se că efectele pozitive din viitor îşi au rădăcinile şi cauzele în prezent. Din această cauză, nodul infinit reprezintă legătură cu destinul nostru, conexiunea noastră cu destinul karmic.
Steagul victoriei dhvaja
Simbol cu semnificaţia victoriei învăţăturilor lui Buddha, al iluminării şi înţelepciunii asupra ignoranţei.Stindardul victoriei reprezintă triumful lui Buddha asupra lui Mara, adică a obstacolelor din calea împlinirii spirituale.
Există patru tipuri de Mara, fiecare caracterizând o povară ce ne îngreuiază drumul spre progresul spiritual :
- Mara întinării emoţionale;
- Mara pasiunii;
- Mara fricii de moarte;
- Mara mândriei şi poftei sexuale.
Numai după depăşirea acestor patru trăsături negative , a reuşit Buddha să proclame victoria asupra ignoranţei şi a ajuns la nirvana.
Cilindricile steaguri ale victoriei, confecţionate din cupru bătut, sunt amplasate în mod tradiţional la cele patru colţuri ale acoperişurilor mănăstirilor şi templelor. În acest fel se semnifică trimful dharmei lui Buddha, radiind în cele patru colţuri ale lumii.
Roata dharmei- Dharmachakra
Buddhistii au adoptat însemnul roţii drept simbol al învăţăturii lui Buddha.Buddha a fost “Acela care a învârtit roata dharmei “, aceasta fiind originea denumirii ei de Dharmachakra sau roat legii. Tibetanii numesc acest simbol “chos kyi'khor lo”, adică roata transformării.Mişcarea roţii este o metaforă a rapidei schimbări spirituale prilejuite de Buddha. Cele opt spiţe ale roţii reprezintă “nobilă cale înoptită” , consacrată de Buddha în învăţăturile sale.
De asemenea, roata are şi semnificaţia de “nesfârşit ciclu al samsarei” sau renaşterii.
Unii învăţaţi buddhişti consideră cele trei părţi principale ale roţii drept simboluri ale “celor trei tipuri de instruire” din practica buddhistă:
- Butucul roţii reprezintă disciplina morală, care stabilizează mintea.
- Spiţele simbolizează înţelepciunea prin care se înfrânge ignoranţa.
- Obada roţii desemnează învăţarea concentrării, care menţine totul laolaltă.
În prezent, Dharmachakra apare, adesea, în arta diferitelor culturi buddhiste sub forma roţii din palmele lui Buddha şi din tălpile picioarelor sale, adunându-se astfel 32 de spiţe, reprezentând “cele 32 de semne ale Măreţului Om”.
Copyright © diane.ro
Feng Shui - Cele 8 simboluri buddhiste ale norocului
Reviewed by Diana Popescu
on
iunie 08, 2010
Rating:
Niciun comentariu: