Nasterea si genealogia lui Iisus | Viata lui Iisus (I)


Nasterea si genealogia lui Iisus sunt descrise in doua din cele patru Evanghelii, in cele ale lui Matei si Luca. Spita lui Iisus Hristos este enumerata in Luca 3:23-38, si in Matei 1:1-17. In vreme ce Luca se intoarce in timp, trasand ascendenta  lui Iisus pana la Adam si Dumnezeu, Matei o construieste cronologic, in descendenta, incepand cu Avraam si Isaac. Ambele Evanghelii arata in mod clar ca Iisus a fost fiul lui Dumnezeu, si nu al lui Iosif. In cei doi arbori genealogi, Iosif este desemnat drept urmas al regelui David si al lui Avraam.

Cele doua liste sunt aproape identice intre Avraam si David, fiind aproape complet diferite intre David si Iosif. Matei il da drept tata al lui Iosif pe Iacov, in vreme ce Luca arata ca Iosif era fiul lui Eli. Au existat mai multe incercari de a explica aceste diferente, spunandu-se, de exemplu, ca Luca a facut genealogia lui Iisus prin Maria, in timp ce Matei a ar fi cladit arborele genealogic prin Iosif. Altii au sustinut ca Iacov si Eli ar fi fost amandoi tati ai lui Iosif, unul dintre ei ajungand sa ii fie parinte dupa ce tatal sau natural ar fi murit.

Atat Luca, cat si Matei, precizeaza ca Iisus s-a nascut la Betleem, in Iudeea, dintr-o fecioara, Sfanta Fecioara Maria. Luca infatiseaza ceea ce este cunoscut astazi ca povestea Craciunului, in care se descrie cum Iosif si Maria au calatorit la Betleem pentru a se inscrie in recensamantul poruncit de Cezarul August, loc unde s-a nascut Iisus, in iesle. Un inger al Domnului l-a proclamat drept Mantuitor al lumii, iar niste pastori din acel loc au mers la el pentru a-l proslavi. In Evanghelia dupa Matei, trei magi de la Rasarit urmeaza o stea pana la Betleem, pentru a se inchina si a-i aduce daruri lui Iisus, nascut dupa spusele lor ca rege al Iudeilor. Amagit de catre magii ce ii zisesera ca ii vor da de veste unde se afla Iisus, Irod a fost cuprins de furie, si a dat porunca sa fie ucisi toti pruncii din Iudeea in varsta de pana la doi ani. Sfanta familie a reusit insa sa fuga spre Egipt, stabilindu-se in Nazaret, implinindu-se astfel proorocirea potrivit careia Isus urma sa fie numit Nazarineanul.

Unii istorici au dezbatut indelung daca aceste doua povestiri sunt in concordanta sau nu, in vreme ce altii le-au considerat a nu se conforma faptelor istorice. O parte din cercetatori au fost de parere ca dimensiunea istorica reprezinta o chestiune secundara, dat fiind ca Evangheliile au fost scrise mai curand ca documente teologice, si nu ca relatari cronologice. In fine, neumerosi invatati crestini au sustinut ca cele doua istorisiri nu se contrazic, insistand asupra similitudinilor dintre ele.


Urmeaza in curand pe Blogul Dianei:

Lucrarea lui Iisus pe pamant | Viata lui Iisus (II)

Patimile lui Iisus | Viata lui Iisus (III)

Invierea si inaltarea lui Iisus | Viata lui Iisus (IV)
Nasterea si genealogia lui Iisus | Viata lui Iisus (I) Nasterea si genealogia lui Iisus | Viata lui Iisus (I) Reviewed by Diana Popescu on aprilie 24, 2013 Rating: 5

Un comentariu:

Un produs Blogger.