Cum ne falsificam amintirile | Inselaciunile memoriei si invatarii

Chiar crezi ca amintirile tale sunt neschimbate si sunt o reflectare fidela a ceea ce ti s-a intamplat in trecut? Memoria ta ti se pare a fi o oglinda fidela a trecutului, ce  nu are cum vreodata sa te insele? Ei, bine, gresesti! Se spune, adeseori, ca un om reprezinta insumarea amintirilor sale, ca ceea ce ai trait te-a determinat fii persoana, individualitatea de acum... Chiar asa sa fie?

Memoria supusa schimbarii si felul cum amintirile noastre se deformeaza odata cu timpul nu sunt lucruri usor de acceptat de catre cei din preajma noastra, si nici chiar de noi insine. Sa vedem despre ce este vorba...

Memoria nu se degradeaza

Toata lumea a trecut prin necazul de a nu-si aminti un anumit lucru ce parea, la un moment dat, a ramane stocat pentru totdeuna in memorie. Poate fi vorba despre numele unei persoane, de denumirea unui cuvant in limba engleza sau de locul unde a ramas parcata masina. Se pare ca memoria ni se degradeaza odata cu timpul, la fel ca un fruct uitat pe pervaz. Stiinta nu sustine insa aceasta impresie. Multi oameni de stiinta sunt de parere ca memoria are, de fapt, o capacitate nelimitata. Toate informatiile din viata sunt inregistrate in ea, insa, daca nu sunt rememorate destul de des, devine din ce in ce mai greu sa le accesezi. Asta inseamna ca nu exista ceva de genul "memorie proasta", ci doar inabilitatea de a aduce la suprafata mintii un lucru inmagazinat in ea.

Uitarea te ajuta sa inveti

Desi aceasta idee pare, la prima vedere, paradoxala, incearca sa-ti imaginezi ce ar fi daca ai avea un creier capabil sa tina minte totul. In acest caz, atunci cand ai incerca sa-ti amintesti unde ti-ai parcat masina, creierul tau ar scoate la lumina toate parcarile pe care le-ai vazut vreodata, fiindu-ti astfel foarte greu sa sortezi o astfel de imensa cantitate de informatie.
In mod evident, ceea ce ne intereseaza, de obicei, in primul rand, sunt lucrurile petrecute cat mai recent. Asadar, creierul nostru este obisnuit sa puna pe primul plan amintirile noastre cele mai noi.
Pentru a pune la punct un creier supraputernic si suprarapid, ar trebui sa folosesti un sistem de neglijare a lucrurilor vechi ori lipsite de importanta. De fapt, cu totii posedam un astfel de creier, iar sistemul sau de eliminare a ceea ce este depasit sau nefolositor se numeste "uitare".
Din aceasta pricina uitarea ne ajuta sa invatam!

Amintirile se falsifica odata cu timpul

Desi reprezinta o caracteristica fundamentala a memoriei, ideea ca amintirile ni se pot schimba ne oripileaza sau ni se pare cu totul gresita. Cum sa sa transforme o amintire? Aducand-o iarasi in minte, o amintire devine mai puternica in comparatie cu altele. Sa spunem de exemplu, ca te gandesti la o anume zi de nastere din copilarie si ca-ti aduci aminte ca ai primit cadou un trenulet. De fiecare data cand iti aduci aminte asta, celelalte cadouri primite de ziua ta cu acea ocazie se estompeaza in comparatie cu trenuletul.
Procesul reamintirii reprezinta, de fapt, o reconstruire activa a trecutului, sau a acelor parti din trecut pe care ti le amintesti. Acesta este, totusi, numai inceputul acestui proces. Amintirile false pot fi create prin mecanismul de reamintire falsa a trecutului. In acest fel, in niste studii experimentale, psihologii au reusit sa le implanteze unor oameni niste false amintiri. De fapt, ne recream pe noi insine alegand ce amintiri vrem sa ni le aducem in minte.

Memoria nu este o constanta

Simplul fapt al transformarii amintirilor noastre inseamna ca memoria nu este ceva constant, imuabil, stabil. Oamenii tind, cu toate acestea, sa creada ca memoria este o constanta pentru ca: uitam ca am uitat si ,in acest fel,  avem impresia ca nu vom uita in viitor ceea ce stim acum. Tocmai din aceasta cauza, elevii, studentii subestimeaza efortul pe care trebuie sa-l depuna pentru a memoriza. Si ei nu sunt singurii...

Reamintire usoara = Invatare grea

Ne simtit tare destepti atunci cad ne reamintim ceva intr-o fractiune de secunda, si nemaipomenit de prosti cand ne ia veacuri sa ne readucem altceva in minte. Atunci cand este, insa, vorba despre invatare, lucrurile se petrec invers. Daca ceva ne vine rapid in minte inseamna ca nu "lucram", nu ne punem capul la contributie pentru asta, adica nu are loc nici un fel de invatare. Cand lucram din greu sa readucem o informatie in constiinta, se intampla ceva extraordinar: invatam!
Cu cat oamenii se straduie mai mult sa isi construiasca, reconstruiasca o amintire, cu atat mai mult amintirea respectiva devine mai puternica. Din aceasta pricina sunt atat de necesare si apreciate tehnicile de invatare ce trec dincolo de o pura si simpla "holbare" la o anumita informatie.

Invatarea depinde foarte mult de context

Ti-ai dat seama vreodata ca atunci cand ai invatat un lucru intr-un anumit context, sa spunem intr-o sala de clasa, iti vine foarte greu sa-ti amintesti acel lucru intr-un alt context? Acest fenomen are loc intrucat invatarea depinde foarte mult de felul si locul in care o facem. Conteaza cine este pe langa noi cand invatam si ce este in jurul nostru intr-o astfel de ocazie. Rezulta ca oamenii invata mai bine niste lucruri atunci cand o fac in feluri cat mai diferite si in contexte cat mai diverse.

Invatare pas cu pas, ori "de-a valma"?

Daca vrei sa inveti sa joci tenis de camp este mai bine sa petreci o saptamana pentru a invata sa servesti, o alta pentru a exersa reverul, o alta pentru a invata sa dai lovituri directe cu racheta, si asa mai departe? Sau, mai curand, trebuie sa alternezi toate aceste tehnici in fiecare zi? Se pare ca a doua metoda functioneaza mai bine. Este vorba despre ceea ce se numeste "retinere pe termen lung", in cadrul careia amintirile sunt mai usor de actualizat atunci cand invatarea  are loc prin insiruirea mai multor lucruri, si nu prin concentrarea asupra unuia singur.
Acest fenomen se bazeaza pe "ipoteza reincarcarii". De fiecare data cand trecem de la un lucru la un altul, trebuie sa ne "reincarcam memoria".

Invatarea poate fi sub stapanirea noastra

Cele scrise mai sus ne arata cat de frecvent ne subestimam puterea pe care o avem asupra memoriei noastre. De exemplu, unii oameni prefera sa gandeasca ca unele lucruri, prin natura lor, sunt greu de invatat, asa ca renunta sa le mai invete. Oricum tehnici de invatare precum folosirea unor contexte diferite, alternarea intre lucrurile memorate si straduinta de reconstruire a amintirilor pot avea efecte neasteptat de mari in ameliorarea modului cum ne insusim niste cunostiinte.

De asemeni, oamenii tind sa creada ca trecutul este neschimbat, imuabil, si nu poate fi, in nici un caz, transformat. Felul in care ne aducem aminte de trecut se schimba insa mereu. Daca intelegem acest fapt, si constientizam ca ne reinterpretam trecutul, avem sansa de a ne deschide noi cai catre viitor.


Copyright © diane.ro

Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:

Invatatura in citate, aforisme, maxime

Amintirea care te face sa uiti | Efectul amnezic al visarii cu ochii deschisi

Internetul ne afecteaza memoria

Cum ne falsificam amintirile | Inselaciunile memoriei si invatarii Cum ne falsificam amintirile | Inselaciunile memoriei si invatarii Reviewed by Diana Popescu on mai 16, 2013 Rating: 5

3 comentarii:

  1. Memoria este un lucru permanent iar viata pe pamant efemera.

    RăspundețiȘtergere
  2. Interesant articolul. Ai un blog foarte interesant. Imi place foarte mult

    RăspundețiȘtergere
  3. Adevarul este ca uitarea ajuta la invatare. Ne eliberam anumite zone si facem loc altor informatii utile.

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.