Un mesaj de Paste | Un mesaj despre libertatea credintei
Am incercat, in randurile de mai jos, sa deslusesc un alt fel de mesaj al Pastelui, un altfel de mesaj al Invierii lui Hristos.
In vreme ce ne pregatim sa mergem la biserica, pentru a sarbatori Pastele, ar trebui, poate, sa gandim si regandim ceea ce a incercat Domnul sa ne transmita prin, intru suferintele si patimile Sale.
Desigur, in primul rand, mesajul Sau este unul al sperantei, al renasterii noastre.
In cel de-al doilea rand, cumva ignorat de credinciosi si biserica, este unul al tolerantei si libertatii religioase.
Aduceti-va aminte de relatarea din Evaghelia lui Luca, despre doi dintre ucenicii lui Iisus, care, dupa rastignirea Lui, au fugit din Ierusalim, indreptandu-se catre casa lor din Emaus (Sfanta Evanghelie dupa Luca, capitolul 24).
Cei doi erau un fel de fugari. Iisus fusese condamnat la moarte sub acuzatia de razvratire, pentru ca se autoproclamase "rege al iudeilor", si nu se mai simteau in siguranta in Ierusalim.
Moartea lui Hristos daduse nastere unei mari indurerari si, unei poate la fel de mari indoieli...
Undeva pe drumul lor catre Emaus, Iisus le apare in cale celor doi ca si un strain ("ochii lor erau tinuti ca sa nu-L cunoasca").
Hristos ii mustra pentru necredinta lor, spunandu-le sa nu creada in toate vorbele proorocilor si sa isi dea seama ca El trebuia sa patimeasca si sa moara intru slava Lui Dumnezeu.
Dupa ce le-a dat indrumare despre Scripturi, Domnul le-a dezvaluit cine era ("Vedeti mainile Mele si picioarele Mele, ca Eu Insumi sunt; pipaiti-Ma si vedeti, ca duhul nu are carne si oase, precum Ma vedeti pe Mine ca am.")
Acesti doi ucenici au fost sfatuiti, indrumati, si nu siliti sa isi lase deoparte necredinta, scepticismul.
Indoielile lor au fost indreptate apelandu-se la gandirea lor, si nu prin forta.
"Strainul" le-a explicat, le-a deschis ochii, vorbindu-le despe lumea ce va sa vina, una a pacii, dreptatii si dragostei, ei ajungand sa isi zica, "Oare, nu ardea in noi inima noastra, cand ne vorbea pe cale si cand ne talcuia Scripturile?"
Dandu-si seama ca Iisus inviase, ei s-au grabit a se intoarce la Ierusalim pentru a le impartasi minunata veste celorlalti ucenici ai Domnului.
Acest fel de a fi si a se impartasi al lui Iisus este unul din autenticele mesaje crestine din biserica de la inceputuri.
In toate relatarile despre Inviere din Noul Testament, reiese, cu claritate, metoda pasnica si ingaduitoare a lui Iisus de a castiga de partea Sa inimile si mintile oamenilor.
Se reliefeaza, astfel, rabdarea si bunatatea Domnului in fata indoielii oamenilor.
Cu toate acestea, la un moment dat, in istoria crestinismului, acest mesaj al Pastelui a fost respins si negat. Biserica, ce suferise crudele prigoane ale Imperiului Roman, a adoptat cam aceleasi cai de a-i prigoni pe oameni: intemnitarea, tortura, si chiar uciderea!
Biserica mucenicilor a devenit in acest fel o biserica a Inchizitiei.
Chiar si mari ganditori catolici, precum Sfantul Toma de Aquino, au fost de acord cu folosirea violentei pentru convertirea intru crestinism.
Papa Paul al IV-lea declara, "Chiar si tatal meu de ar fi eretic, as aduna cu mainile mele lemne pentru a fi ars pe rug."
Protestantii nu au ocolit nici ei cararile impunerii prin forta.
Cu Biblia in mana, Calvin folosea puterea statului pentru a impune noua sa miscare crestina.
Crestinismul a adus, fara indoiala, multe transformari benefice in civilizatia europeana.
A aparut astfel o mai mare intelegere si bunavointa pentru copii, saraci, bolnavi si oameni izolati de societate. Respectul pentru demnitatea umana a ajuns la un prag niciodata atins in antichitate.
Pana cand biserica a ajuns sa uite de calea tolerantei si a intelegerii oamenilor.
In cele din urma, biserica a recunoscut greseala in care cazuse, reintorcandu-se la autentica caritate crestina. Aparitia tiparului si raspandirea, in acest fel, a gandirii neingradite de conventii si legi diforme, a avut un rol enorm in aceasta transformare. Mari filozofi crestini, precum John Locke, au readus biserica catre traditia tolerantei, a iertarii si bunavointei.
Temelia tolerantei si libertatii religioase poate fi cu usurinta regasita in Biblie, cu precadere in viata, moartea si invierea lui Iisus.
"Si daca aude cineva cuvintele Mele si nu le pazeste, nu Eu il judec; caci n-am venit ca sa judec lumea ci ca sa mantuiesc lumea." (Evanghelia dupa Ioan, 12:47).
Acestea sunt cuvintele lui Iisus, mesajul de Paste, al Invierii, catre toti oamenii, credinciosi sau nu, indiferent ce au de spus iniste preasfintite fete bisericesti.
Hristos a Inviat si un Paste fericit!
Copyright © diane.ro 2013
Articole din acelasi domeniu in Blogul Dianei:
Mesaje de Paste in italiana
Mesaje de Paste in engleza
Mesaje de Paste
In vreme ce ne pregatim sa mergem la biserica, pentru a sarbatori Pastele, ar trebui, poate, sa gandim si regandim ceea ce a incercat Domnul sa ne transmita prin, intru suferintele si patimile Sale.
Desigur, in primul rand, mesajul Sau este unul al sperantei, al renasterii noastre.
In cel de-al doilea rand, cumva ignorat de credinciosi si biserica, este unul al tolerantei si libertatii religioase.
Aduceti-va aminte de relatarea din Evaghelia lui Luca, despre doi dintre ucenicii lui Iisus, care, dupa rastignirea Lui, au fugit din Ierusalim, indreptandu-se catre casa lor din Emaus (Sfanta Evanghelie dupa Luca, capitolul 24).
Cei doi erau un fel de fugari. Iisus fusese condamnat la moarte sub acuzatia de razvratire, pentru ca se autoproclamase "rege al iudeilor", si nu se mai simteau in siguranta in Ierusalim.
Moartea lui Hristos daduse nastere unei mari indurerari si, unei poate la fel de mari indoieli...
Undeva pe drumul lor catre Emaus, Iisus le apare in cale celor doi ca si un strain ("ochii lor erau tinuti ca sa nu-L cunoasca").
Hristos ii mustra pentru necredinta lor, spunandu-le sa nu creada in toate vorbele proorocilor si sa isi dea seama ca El trebuia sa patimeasca si sa moara intru slava Lui Dumnezeu.
Dupa ce le-a dat indrumare despre Scripturi, Domnul le-a dezvaluit cine era ("Vedeti mainile Mele si picioarele Mele, ca Eu Insumi sunt; pipaiti-Ma si vedeti, ca duhul nu are carne si oase, precum Ma vedeti pe Mine ca am.")
Acesti doi ucenici au fost sfatuiti, indrumati, si nu siliti sa isi lase deoparte necredinta, scepticismul.
Indoielile lor au fost indreptate apelandu-se la gandirea lor, si nu prin forta.
"Strainul" le-a explicat, le-a deschis ochii, vorbindu-le despe lumea ce va sa vina, una a pacii, dreptatii si dragostei, ei ajungand sa isi zica, "Oare, nu ardea in noi inima noastra, cand ne vorbea pe cale si cand ne talcuia Scripturile?"
Dandu-si seama ca Iisus inviase, ei s-au grabit a se intoarce la Ierusalim pentru a le impartasi minunata veste celorlalti ucenici ai Domnului.
Acest fel de a fi si a se impartasi al lui Iisus este unul din autenticele mesaje crestine din biserica de la inceputuri.
In toate relatarile despre Inviere din Noul Testament, reiese, cu claritate, metoda pasnica si ingaduitoare a lui Iisus de a castiga de partea Sa inimile si mintile oamenilor.
Se reliefeaza, astfel, rabdarea si bunatatea Domnului in fata indoielii oamenilor.
Cu toate acestea, la un moment dat, in istoria crestinismului, acest mesaj al Pastelui a fost respins si negat. Biserica, ce suferise crudele prigoane ale Imperiului Roman, a adoptat cam aceleasi cai de a-i prigoni pe oameni: intemnitarea, tortura, si chiar uciderea!
Biserica mucenicilor a devenit in acest fel o biserica a Inchizitiei.
Chiar si mari ganditori catolici, precum Sfantul Toma de Aquino, au fost de acord cu folosirea violentei pentru convertirea intru crestinism.
Papa Paul al IV-lea declara, "Chiar si tatal meu de ar fi eretic, as aduna cu mainile mele lemne pentru a fi ars pe rug."
Protestantii nu au ocolit nici ei cararile impunerii prin forta.
Cu Biblia in mana, Calvin folosea puterea statului pentru a impune noua sa miscare crestina.
Crestinismul a adus, fara indoiala, multe transformari benefice in civilizatia europeana.
A aparut astfel o mai mare intelegere si bunavointa pentru copii, saraci, bolnavi si oameni izolati de societate. Respectul pentru demnitatea umana a ajuns la un prag niciodata atins in antichitate.
Pana cand biserica a ajuns sa uite de calea tolerantei si a intelegerii oamenilor.
In cele din urma, biserica a recunoscut greseala in care cazuse, reintorcandu-se la autentica caritate crestina. Aparitia tiparului si raspandirea, in acest fel, a gandirii neingradite de conventii si legi diforme, a avut un rol enorm in aceasta transformare. Mari filozofi crestini, precum John Locke, au readus biserica catre traditia tolerantei, a iertarii si bunavointei.
Temelia tolerantei si libertatii religioase poate fi cu usurinta regasita in Biblie, cu precadere in viata, moartea si invierea lui Iisus.
"Si daca aude cineva cuvintele Mele si nu le pazeste, nu Eu il judec; caci n-am venit ca sa judec lumea ci ca sa mantuiesc lumea." (Evanghelia dupa Ioan, 12:47).
Acestea sunt cuvintele lui Iisus, mesajul de Paste, al Invierii, catre toti oamenii, credinciosi sau nu, indiferent ce au de spus iniste preasfintite fete bisericesti.
Hristos a Inviat si un Paste fericit!
Copyright © diane.ro 2013
Articole din acelasi domeniu in Blogul Dianei:
Mesaje de Paste in italiana
Mesaje de Paste in engleza
Mesaje de Paste
Un mesaj de Paste | Un mesaj despre libertatea credintei
Reviewed by Diana Popescu
on
mai 04, 2013
Rating:
Hristos a înviat, români!
RăspundețiȘtergereHristos a înviat din morți
Cu moartea pre moarte călcând...
Române, tu, oare mai porți
Credința-n suflet și în gând?
Române, tu, oare mai crezi
În Învierea ta pe cruci
Când răstignit între amiezi
Spre nicăieri te duci, te duci...?
Române, oare tu mai simți
Durerea tainicei dureri
Când strângi din pleoape și din dinți
Uitat de Cel din Cer când ceri?
Române, tu, oare mai verși
Lacrimi fierbinți de ceară
Din lumânări de popi perverși
Ce vând cristoși și țară?
Române înviat din chin
Purtând pe cap coroană
Din țepi și mărăcini și spini,
Mai crezi în daruri și pomană?
Române răstignit modern
Pe crucea lor globală,
Nu accepta acest infern
Și-nfrângerea fatală!