Boboteaza / Botezul Domnului in Evanghelii
Boboteaza sau Botezul Domnului, marcand inceputul lucrarii sale de propavaduire pe pamant, este consemnat in Evangheliile lui Matei, Marcu si Luca, dar nu si in cea a lui Ioan. Multi invatati din zilele noastre considera ca botezarea lui Iisus Hristos de catre Ioan Botezatorul, la fel ca si Rastignirea Domnului reprezinta evenimente istorice de neconstestat. Pe de alta parte, Boboteaza ori Botezul lui Iisus reprezinta unul din cele cinci repere majore ale vietii Sale, alaturi de Schimbarea la fata, Rastignirea, Invierea si Inaltarea Sa.
Marcu, Matei si Luca descriu Botezul Domnului in pasaje asemanatoare. In Evanghelii, povestirea acestui eveniment este precedat de prezentarea lui Ioan Botezatorul si a lucrarii sale intru credinta. In aceste marturii, Ioan Botezatorul este prezentat predicand cainta in scopul eliberarii de pacate in vreme ce ii boteza pe oameni in raul Iordan. In Evaghelii, Ioan prevesteste (precum in Luca 3:16) sosirea cuiva "mai tare decat mine." Apostolul Pavel se refera si el la aceasta profetie a lui Ioan Botezatorul in Faptele Sfintilor Apostoli 19:4.
Pe "cand Iisus iesea din apa", El a vazut cum cerurile s-au deschis, iar Sfantul Duh a coborat ca un porumbel peste El. Apoi, s-a auzit o voce din ceruri ce a grait "Acesta este Fiul Meu iubit intru care am binevoit" (Evanghelia dupa Matei) sau "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru tine am binevoit" (Evangheliile dupa Marcu si Luca). Dupa botez, Evangheliile sinpotice descriu cum Iisus s-a retras in pustie timp de patruzeci de zile si patruzeci de nopti, unde a fost ispitit de diavol.
In Evanghelia dupa Matei 3:14, Ioan Botezatorul ii spune Domnului: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine, iar Tu vii la mine?" In pofida acestui lucru, Iisus Hristos il convinge sa il boteze. Numai in aceasta Evanghelie vocea din ceruri se adreseaza mai curand multimii decat lui Iisus insusi, asa cum se intampla in cele dupa Marcu si Luca.
Luca este singurul care il descrie pe Ioan Botezatorul drept o ruda a lui Iisus, si mentioneaza ca nasterea acestuia a fost anuntata de un inger. La fel, numai in Evanghelia lui Luca, Ioan Botezatorul arata ingaduinta fata de vamesi, incurajandu-i sa dea de pomana celor sarmani (Luca 3:11). Luca ne spune limpede ca Sfantul Duh a venit "in chip trupesc" ca un porumbel, si nu "pogorandu-se /coborand" ca un porumbel asa cum este descris in Evagheliile lui Matei si Marcu. In "Faptele Sfintilor Apostoli" 10: 37-38, se precizeaza ca lucrarea lui Iisus Hristos pe pamant a venit "dupa botezul pe care l-a propavaduit Ioan."
In Evanghelia lui Ioan 1: 29-33, nu se recurge la o narare directa, Ioan Botezatorul marturisind ca a fost martorul coborarii Sfantului Duh asupra lui Iisus. Tot aici, este specificat ca "Betabara, dincolo de Iordan", respectiv Betania din Perea a fost locul unde savarsea botezurile Ioan atunci cand Iisus a inceput sa-si adune in jur ucenicii. In aceeasi Evanghelie 3:23, se spune ca Ioan facea botezuri si in Enom, aproape de Salim, intrucat "erau acolo ape multe." In Ioan 1:35-37, se poveste despre intalnirea dintre Iisus si doi viitori ai sai ucenici, ce fusesera pana atunci ucenicii lui Ioan Botezatorul. Ioan Botezatorul l-a numit pe Iisus "Mielul lui Dumnezeu", iar cei "doi ucenici l-au auzit cand a spus aceasta si au mers dupa Iisus."
Potrivit evangheliei necanonice a Nazarinenilor, ideea ca Hristos sa fie botezat de Ioan Botezatorul ar fi venit de la mama sa si fratii sai si, desi la inceput Iisus s-ar fi opus acestui lucru, in cele din urma l-ar fi acceptat fara mare tragere de inima.
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
6 ianuarie – Sarbatori , traditii si obiceiuri religioase
Superstitii de Boboteaza | Traditii si obiceiuri de 6 ianuarie
Marcu, Matei si Luca descriu Botezul Domnului in pasaje asemanatoare. In Evanghelii, povestirea acestui eveniment este precedat de prezentarea lui Ioan Botezatorul si a lucrarii sale intru credinta. In aceste marturii, Ioan Botezatorul este prezentat predicand cainta in scopul eliberarii de pacate in vreme ce ii boteza pe oameni in raul Iordan. In Evaghelii, Ioan prevesteste (precum in Luca 3:16) sosirea cuiva "mai tare decat mine." Apostolul Pavel se refera si el la aceasta profetie a lui Ioan Botezatorul in Faptele Sfintilor Apostoli 19:4.
Pe "cand Iisus iesea din apa", El a vazut cum cerurile s-au deschis, iar Sfantul Duh a coborat ca un porumbel peste El. Apoi, s-a auzit o voce din ceruri ce a grait "Acesta este Fiul Meu iubit intru care am binevoit" (Evanghelia dupa Matei) sau "Tu esti Fiul Meu cel iubit, intru tine am binevoit" (Evangheliile dupa Marcu si Luca). Dupa botez, Evangheliile sinpotice descriu cum Iisus s-a retras in pustie timp de patruzeci de zile si patruzeci de nopti, unde a fost ispitit de diavol.
In Evanghelia dupa Matei 3:14, Ioan Botezatorul ii spune Domnului: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine, iar Tu vii la mine?" In pofida acestui lucru, Iisus Hristos il convinge sa il boteze. Numai in aceasta Evanghelie vocea din ceruri se adreseaza mai curand multimii decat lui Iisus insusi, asa cum se intampla in cele dupa Marcu si Luca.
Luca este singurul care il descrie pe Ioan Botezatorul drept o ruda a lui Iisus, si mentioneaza ca nasterea acestuia a fost anuntata de un inger. La fel, numai in Evanghelia lui Luca, Ioan Botezatorul arata ingaduinta fata de vamesi, incurajandu-i sa dea de pomana celor sarmani (Luca 3:11). Luca ne spune limpede ca Sfantul Duh a venit "in chip trupesc" ca un porumbel, si nu "pogorandu-se /coborand" ca un porumbel asa cum este descris in Evagheliile lui Matei si Marcu. In "Faptele Sfintilor Apostoli" 10: 37-38, se precizeaza ca lucrarea lui Iisus Hristos pe pamant a venit "dupa botezul pe care l-a propavaduit Ioan."
In Evanghelia lui Ioan 1: 29-33, nu se recurge la o narare directa, Ioan Botezatorul marturisind ca a fost martorul coborarii Sfantului Duh asupra lui Iisus. Tot aici, este specificat ca "Betabara, dincolo de Iordan", respectiv Betania din Perea a fost locul unde savarsea botezurile Ioan atunci cand Iisus a inceput sa-si adune in jur ucenicii. In aceeasi Evanghelie 3:23, se spune ca Ioan facea botezuri si in Enom, aproape de Salim, intrucat "erau acolo ape multe." In Ioan 1:35-37, se poveste despre intalnirea dintre Iisus si doi viitori ai sai ucenici, ce fusesera pana atunci ucenicii lui Ioan Botezatorul. Ioan Botezatorul l-a numit pe Iisus "Mielul lui Dumnezeu", iar cei "doi ucenici l-au auzit cand a spus aceasta si au mers dupa Iisus."
Potrivit evangheliei necanonice a Nazarinenilor, ideea ca Hristos sa fie botezat de Ioan Botezatorul ar fi venit de la mama sa si fratii sai si, desi la inceput Iisus s-ar fi opus acestui lucru, in cele din urma l-ar fi acceptat fara mare tragere de inima.
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
6 ianuarie – Sarbatori , traditii si obiceiuri religioase
Superstitii de Boboteaza | Traditii si obiceiuri de 6 ianuarie
Boboteaza / Botezul Domnului in Evanghelii
Reviewed by Diana Popescu
on
ianuarie 04, 2014
Rating:
Se spune ca maine de ajunul bobotezei,se ajuneaza(adica nu se mananca nimic)atat cat se poate in toata ziua.daca se poate pana dupa amiaza sau oricat,se maerge la biserica si se pune o dorinta,care se va implini, sigur!stiu,de la mama mea asta,pt.ca de la oamenii mai in varsta,invatam multe!acuma fiecare face cum crede,eu am scris asta,pt.cine conteaza!sa va binecuvanteze D ZEU si maine sa fie o zi de implinire sufleteasca!sa fiti,iubiti!
RăspundețiȘtergerebuna dimineata,ajun de boboteaza!o sa incerc sa tin post azi si sa ajunez,cat pot!stiu si eu ca rugaciunile,postul de azi cu dorinta pusa,este f,bine primita!sa ne ajute D ZEU,faceti fiecare cum credeti!dar e o sarbatoare cu puternice semnificatii spirituale si curatire interioara a mintii si trupului!sa aveti,intelepciune si iubire n inima!
RăspundețiȘtergereBuna ziua!a fost o slujba,f.frumoasa azi la biserica,inaltatoare!sa fiti binacuvantati si iubiti de D ZEU!
RăspundețiȘtergere