Pilda Infricosatoarei Judecati | Duminica Infricosatoarei Judecati
Pilda Infricosatoarei Judecati, povestita numai in Evanghelia dupa Matei, ne pune in fata unei viziuni apocaliptice, relevandu-ne in ce fel, la sfarsitul timpurilor, oamenii vor fi alesi de Dumnezeu in functie de faptele lor bune, prin care isi vor fi dovedit sau nu credinta intru Domnul. Aceasta parabola este citita in biserica crestin ortodoxa in Duminica Infricosatoarei Judecati, penultima dinaintea inceperii Postului Sfintelor Pasti, dedicata lasatului sec de carne.
Iata Pilda Infricosatoarei Judecati asa cum o gasim in Evanghelia dupa Matei, 25:31-46:
"Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti sfintii îngeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stanga. Atunci va zice Imparatul celor de-a dreapta Lui: Veniti, binecuvantatii Tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; Gol am fost si M-ati îmbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Atunci dreptii Ii vor raspunde, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau în temnita si am venit la Tine? Iar Imparatul, raspunzand, va zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintr-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Atunci va zice si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Caci flamand am fost si nu Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; Strain am fost si nu M-ati primit; gol, si nu M-ati îmbracat; bolnav si in temnita, si nu M-ati cercetat. Atunci vor raspunde si ei, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu ti-am slujit? El însa le va raspunde, zicand: Adevarat zic voua: Intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut. Si vor merge acestia la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica."
Infricosatoarea Judecata din urma apare si in alte pasaje din Biblie, in Daniel, Isaia, si Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul: "Si am vazut, iar, un tron mare alb si pe Cel ce sedea pe el, iar dinaintea fetei Lui pamantul si cerul au fugit si loc nu s-a mai gasit pentru ele. Si am vazut pe morti, pe cei mari si pe cei mici, stand inaintea tronului si cartile au fost deschise; si o alta carte a fost deschisa, care este cartea vietii; si mortii au fost judecati din cele scrise in carti, potrivit cu faptele lor." (Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul, 20:11-12)
In Pilda Infricosatoarei Judecati, Iisus ne daruieste o uimitoare, la prima vedere, invatatura: oricand facem ceva pentru oamenii aflati la nevoie, facem ceva, de fapt, pentru Insusi Iisus! Atunci cand, dimpotriva, nu ii ajutam pe sarmani, nu ne implinim datoria fata de Iisus. Ni se comunica astfel, cu o claritate de cristal, ca faptele de caritate, lipsite de orice samanta de egoism, sunt o cerinta obligatorie in drumul nostru spre mantuire. Unii crestini recepteaza cu tulburare aceasta parabola, ei fiind invatati sa gandeasca ca mantuirea este conditionata numai de credintaori de rugaciune, dar nu si de faptele bune.
In aceasta pilda, oile si caprele sunt aduse inaintea Imparatului, a "Marelui Pastor", care le aseaza pe cele dintai la dreapta Sa si pe celelalte la stanga Sa. O astfel de separare a oilor de capre continua sa fie un lucru destul de obisnuit in Orientul Mijlociu. Desi sunt crescute impreuna, exista perioade cand sunt separate, precum atunci cand caprele trebuie sa fie mulse, sau atunci cand oile trebuie sa fie tunse de lana. In cadrul parabolei Infricosatoarei Judecati, separarea oilor de capre simbolizeaza impartirea finala a oamenilor intre cei care l-au urmat pe Dumnezeu si cei care nu au facut acest lucru. In acest context, asezarea in dreapta Domnului semnifica o pozitie de prestigiu, de onoare, in vreme ce asezarea in stanga Imparatului reprezinta rusine si degradare.
Oamenii adusi in fata lui Dumnezeu sunt judecati pe baza a sase criterii, fapte pe care le-au facut ori nu, nici una din ele nefiind inclusa printre cele Zece Porunci. Fiecare din cele sase feluri de fapte - daruirea de mancare celui flamand, de bautura celui insetat, de adapost celui strain, de haine celui dezbracat, de ingirijire celui bolnav si de alinare celui intemnitat- sunt acte de compasiune fata de cei mai putin norocosi in viata. Cel din urma verdict al lui Dumnezeu va depinde de felul cum ne-am ingrijit sau nu de aproapele nostru, de mila si compasiunea fata de ceilalti.
Pilda Infricosatoarei Judecati se refera, de fapt, la dragostea crestineasca, la "imposibila posibilitate" de a-l vedea pe Iisus Hristos in omul din apropierea ta, indiferent cine este acel om pe care Dumnezeu, prin planurile sale eterne si misterioase, a hotarat sa il aduca in viata ta, chiar si numai pentru cateva momente, nu atat ca un prilej de a te indemna sa faci o fapta buna, cat ca un mijloc de a te alatura lui Insusi Dumnezeu. Intrucat dragostea este, mai presus de orice, o forta misterioasa ce depaseste aspectul intamplator si exterior al "celui iubit" (infatisarea sa fizica, rangul social, originea etnica, capacitatea intelectuala) si ajunge la sufletul lui, unica si autentica radacina a fiintei umane, veritabila parte a sa ce apartine de Dumnezeu.
Daca Dumnezeu iubeste fiecare om, acest lucru se petrece fiindca numai El cunoaste adevarata valoare, unica comoara, a sufletului pe care El a daruit-o fiecarei fiinte umane. Dragostea crestina constitue alaturarea la aceasta cunoastere divina si darul acestei ceresti iubiri. Nu este vorba despre o dragoste "impersonala", pentru ca dragostea reprezinta minunata descoperire a sufletului din fiecare om, a dezvaluirii valorii existente in fiecare om ca dar din partea Domnului.
Multi oameni si-au daruit timpul si resursele financiare ori sufletesti pentru ajutorarea celor ajunsi intr-un impas. Unii dintre ei au devenit faimosi, altii nu. Poate ca faci parte tu insuti dintre astfel de oameni, chiar daca iti vine greu sa recunosti asta. Daca exista intre ei cineva care a trait poate mai profund decat oricine invatatura din pilda Infricosatoarei Judecati, o astfel de persoana ar putea fi Maica Tereza. Maica Tereza obisnuia sa spuna ca lucrarea ei este facuta pentru, cu, si alaturi de Iisus: "Il slujim prin aproapele nostru, Il vedem intru cel sarac, Il ingrijim intru cel bolnav, Il alinam intru fratii Sai si surorile Sale cea au ajuns la necaz."
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
Pilda vamesului si fariseului | Duminica vamesului si fariseului
Pilda Cananeencii | Duminica Cananeencii
Pilda fiului ratacitor | Duminica fiului ratacitor
Iata Pilda Infricosatoarei Judecati asa cum o gasim in Evanghelia dupa Matei, 25:31-46:
"Cand va veni Fiul Omului intru slava Sa, si toti sfintii îngeri cu El, atunci va sedea pe tronul slavei Sale. Si se vor aduna inaintea Lui toate neamurile si-i va desparti pe unii de altii, precum desparte pastorul oile de capre. Si va pune oile de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stanga. Atunci va zice Imparatul celor de-a dreapta Lui: Veniti, binecuvantatii Tatalui Meu, mosteniti imparatia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; Gol am fost si M-ati îmbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine. Atunci dreptii Ii vor raspunde, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain si Te-am primit, sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau în temnita si am venit la Tine? Iar Imparatul, raspunzand, va zice catre ei: Adevarat zic voua, intrucat ati facut unuia dintr-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut. Atunci va zice si celor de-a stanga: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Caci flamand am fost si nu Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; Strain am fost si nu M-ati primit; gol, si nu M-ati îmbracat; bolnav si in temnita, si nu M-ati cercetat. Atunci vor raspunde si ei, zicand: Doamne, cand Te-am vazut flamand, sau insetat, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita si nu ti-am slujit? El însa le va raspunde, zicand: Adevarat zic voua: Intrucat nu ati facut unuia dintre acesti prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut. Si vor merge acestia la osanda vesnica, iar dreptii la viata vesnica."
Infricosatoarea Judecata din urma apare si in alte pasaje din Biblie, in Daniel, Isaia, si Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul: "Si am vazut, iar, un tron mare alb si pe Cel ce sedea pe el, iar dinaintea fetei Lui pamantul si cerul au fugit si loc nu s-a mai gasit pentru ele. Si am vazut pe morti, pe cei mari si pe cei mici, stand inaintea tronului si cartile au fost deschise; si o alta carte a fost deschisa, care este cartea vietii; si mortii au fost judecati din cele scrise in carti, potrivit cu faptele lor." (Apocalipsa Sfantului Ioan Teologul, 20:11-12)
In Pilda Infricosatoarei Judecati, Iisus ne daruieste o uimitoare, la prima vedere, invatatura: oricand facem ceva pentru oamenii aflati la nevoie, facem ceva, de fapt, pentru Insusi Iisus! Atunci cand, dimpotriva, nu ii ajutam pe sarmani, nu ne implinim datoria fata de Iisus. Ni se comunica astfel, cu o claritate de cristal, ca faptele de caritate, lipsite de orice samanta de egoism, sunt o cerinta obligatorie in drumul nostru spre mantuire. Unii crestini recepteaza cu tulburare aceasta parabola, ei fiind invatati sa gandeasca ca mantuirea este conditionata numai de credintaori de rugaciune, dar nu si de faptele bune.
In aceasta pilda, oile si caprele sunt aduse inaintea Imparatului, a "Marelui Pastor", care le aseaza pe cele dintai la dreapta Sa si pe celelalte la stanga Sa. O astfel de separare a oilor de capre continua sa fie un lucru destul de obisnuit in Orientul Mijlociu. Desi sunt crescute impreuna, exista perioade cand sunt separate, precum atunci cand caprele trebuie sa fie mulse, sau atunci cand oile trebuie sa fie tunse de lana. In cadrul parabolei Infricosatoarei Judecati, separarea oilor de capre simbolizeaza impartirea finala a oamenilor intre cei care l-au urmat pe Dumnezeu si cei care nu au facut acest lucru. In acest context, asezarea in dreapta Domnului semnifica o pozitie de prestigiu, de onoare, in vreme ce asezarea in stanga Imparatului reprezinta rusine si degradare.
Oamenii adusi in fata lui Dumnezeu sunt judecati pe baza a sase criterii, fapte pe care le-au facut ori nu, nici una din ele nefiind inclusa printre cele Zece Porunci. Fiecare din cele sase feluri de fapte - daruirea de mancare celui flamand, de bautura celui insetat, de adapost celui strain, de haine celui dezbracat, de ingirijire celui bolnav si de alinare celui intemnitat- sunt acte de compasiune fata de cei mai putin norocosi in viata. Cel din urma verdict al lui Dumnezeu va depinde de felul cum ne-am ingrijit sau nu de aproapele nostru, de mila si compasiunea fata de ceilalti.
Pilda Infricosatoarei Judecati se refera, de fapt, la dragostea crestineasca, la "imposibila posibilitate" de a-l vedea pe Iisus Hristos in omul din apropierea ta, indiferent cine este acel om pe care Dumnezeu, prin planurile sale eterne si misterioase, a hotarat sa il aduca in viata ta, chiar si numai pentru cateva momente, nu atat ca un prilej de a te indemna sa faci o fapta buna, cat ca un mijloc de a te alatura lui Insusi Dumnezeu. Intrucat dragostea este, mai presus de orice, o forta misterioasa ce depaseste aspectul intamplator si exterior al "celui iubit" (infatisarea sa fizica, rangul social, originea etnica, capacitatea intelectuala) si ajunge la sufletul lui, unica si autentica radacina a fiintei umane, veritabila parte a sa ce apartine de Dumnezeu.
Daca Dumnezeu iubeste fiecare om, acest lucru se petrece fiindca numai El cunoaste adevarata valoare, unica comoara, a sufletului pe care El a daruit-o fiecarei fiinte umane. Dragostea crestina constitue alaturarea la aceasta cunoastere divina si darul acestei ceresti iubiri. Nu este vorba despre o dragoste "impersonala", pentru ca dragostea reprezinta minunata descoperire a sufletului din fiecare om, a dezvaluirii valorii existente in fiecare om ca dar din partea Domnului.
Multi oameni si-au daruit timpul si resursele financiare ori sufletesti pentru ajutorarea celor ajunsi intr-un impas. Unii dintre ei au devenit faimosi, altii nu. Poate ca faci parte tu insuti dintre astfel de oameni, chiar daca iti vine greu sa recunosti asta. Daca exista intre ei cineva care a trait poate mai profund decat oricine invatatura din pilda Infricosatoarei Judecati, o astfel de persoana ar putea fi Maica Tereza. Maica Tereza obisnuia sa spuna ca lucrarea ei este facuta pentru, cu, si alaturi de Iisus: "Il slujim prin aproapele nostru, Il vedem intru cel sarac, Il ingrijim intru cel bolnav, Il alinam intru fratii Sai si surorile Sale cea au ajuns la necaz."
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
Pilda vamesului si fariseului | Duminica vamesului si fariseului
Pilda Cananeencii | Duminica Cananeencii
Pilda fiului ratacitor | Duminica fiului ratacitor
Pilda Infricosatoarei Judecati | Duminica Infricosatoarei Judecati
Reviewed by Diana Popescu
on
februarie 22, 2014
Rating:
Niciun comentariu: