Femeile mironosite | Duminica femeilor mironosite
Aceasta zi, a treia duminica dupa Paste, este inchinata femeilor mironosite, adica femeilor purtatoare de mir (numite in greceste Μυροφόροι, in limba latina Myrophorae, iar in slavona Жены́-мѷроно́сицы). Femeile mironosite au mers duminica dimineata, dupa ingropaciunea lui Hristos, pentru a-i unge trupul cu mirodenii, fiind cele dintai care au descoperit mormantul Sau gol dupa ce El inviase, mergand apoi sa le duca aceasta veste ucenicilor Sai.
Se spune ca s-a cuvenit ca descendentele Evei - acea Eva care a infaptuit primul pacat - sa fie primele martore ale Invierii si sa auda cele dintai despre aceasta minunata veste. Iata de ce aceste femei sunt numite mironosite sau purtatoare de mir...
Vinerea Pastilor, vinerea rastignirii lui Hristos, era urmata de o sambata speciala in traditia iudeilor, o zi de mare sarbatoare, in care nu era potrivit ca trupurile rastignitilor sa ramana pe cruce, asa ca Sfantul Iosif din Arimateea a primit invoire de la Pilat sa ia trupul lui Iisus. Impreuna cu Nicodim, Iosif s-a straduit sa ingroape trupul Domnului, ungandu-l cu smirna si aloe, infasurandu-l intr-un giulgiu inmiresmat si asezandu-l apoi in mormant, procedand conform obiceiului iudeilor, dar fara a reusi, din cauza grabei, sa indeplineasca intru totul acest ritual funerar. Din aceasta cauza, femeile iubitoare de Hristos au cumparat uleiuri scumpe, cu mir, si au venit la mormant dimineata devreme, cand era inca intuneric, fie pentru a nu fi vazute de iudei, fie pentru a se conforma obiceiului de a jeli la locul de ingropaciune dis-de-dimineata. Ele isi doreau sa unga cu mir, cu miresme trupului lui IIsus asa cum cerea traditia, sa indeplineasca asa cum trebuia ritul inmormantarii.
Femeile mironosite au ajuns la mormant, au vazut ca marea piatra de pe acesta fusese ridicata si au dat cu ochii de "doi ingeri in vesminte albe sezand, unul catre cap si altul catre picioare, unde zacuse trupul lui Iisus" (Evanghelia dupa Ioan), ori "îngerul Domnului, coborând din cer" (Evanghelia dupa Matei), sau "doi barbati" stand "înaintea lor, in vesminte stralucitoare" (Evanghelia dupa Luca), ori "un tanar sezand in partea dreapta, îmbracat în vesmant alb" (Evanghelia dupa Marcu). Ele l-au zarit pe Iisus inviat si i s-au inchinat, dar Maria Magdalena l-a confundat cu un gradinar si l-a intrebat unde era trupul Domnului (Evanghelia dupa Ioan).
Se pare ca au existat mai multe femei mironosite decat cele mentionate in Noul Testament, aici fiind pomenite numai cele mai cunoscute. Cea dintai este Maria Magdalena, din care Iisus scosese sapte demoni. Dupa Invierea lui Iisus, ea a mers la Roma, unde i-a povestit imparatului Tiberius Caesar tot ce ii facusera Pilat si conducatorii iudeilor Mantuitorului. Marturia ei a fost indeajuns pentru ca acestia sa fie condamnati la moarte. Se povesteste ca atunci cand Maria Magdalena s-a infatisat lui Tiberius, ea tinea un ou intr-o mana si a rostit cuvintele "Hristos a inviat!" Imparatul a exclamat: "Cum poate cineva sa revina dintre cei morti? Este greu de crezut. Daca Hristos ar fi inviat din morti ar trebui ca oul din mana ta devina rosu." Tiberius nu a apucat sa-si termine bine vorbele si oul a capatat o culoare de un rosu stralucitor. Maria Magdalena a inceput apoi sa vorbeasca despre invataturile lui Hristos imparatului si sfetnicilor sai. Dupa aceea, ea mers la Efes, unde a murit si a fost inmormantata de Ioan Teologul. Mai tarziu, in vremea imparatului Leon cel Intelept, trupul ei a fost mutat la Constantinopole.
O a doua femeie mironosita fost Salomeea, presupusa fiica a lui Iosif, aparatorul Maicii Domnului, sotie a lui Zevedeu si mama a Sfantului Ioan Teologul si a Sfantului Apostol Iacob.
O a treia femeie purtatoare de mir a fost Ioana, sotia lui Huza, intendentul sau administratorul regelui Irod Antipas. Printre celelalte femei mironosite sunt recunoscute Maria si Marta (surorile lui Lazar), Maria (sotia lui Cleopa), si Suzana.
Biserica a desemnat asadar aceasta zi de duminica pentru comemorarea femeilor care au propavaduit Invierea, precum si multe alte multe semne si fapte adeverind Invierea lui Hristos. Femeile mironosite sunt cinstite ca primele martore ale ridicarii lui Hristos din moarte, vestitoare ale profetiei mantuirii, care si-a dus traiul intru credinta in Hristos si au fost indrumate de insusi Hristos.
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
Duminica in citate, maxime, aforisme, proverbe
Duminica in superstitiile lumii
Maria Egipteanca | Duminica Mariei Egipteanca
Femeile mironosite |
Vinerea Pastilor, vinerea rastignirii lui Hristos, era urmata de o sambata speciala in traditia iudeilor, o zi de mare sarbatoare, in care nu era potrivit ca trupurile rastignitilor sa ramana pe cruce, asa ca Sfantul Iosif din Arimateea a primit invoire de la Pilat sa ia trupul lui Iisus. Impreuna cu Nicodim, Iosif s-a straduit sa ingroape trupul Domnului, ungandu-l cu smirna si aloe, infasurandu-l intr-un giulgiu inmiresmat si asezandu-l apoi in mormant, procedand conform obiceiului iudeilor, dar fara a reusi, din cauza grabei, sa indeplineasca intru totul acest ritual funerar. Din aceasta cauza, femeile iubitoare de Hristos au cumparat uleiuri scumpe, cu mir, si au venit la mormant dimineata devreme, cand era inca intuneric, fie pentru a nu fi vazute de iudei, fie pentru a se conforma obiceiului de a jeli la locul de ingropaciune dis-de-dimineata. Ele isi doreau sa unga cu mir, cu miresme trupului lui IIsus asa cum cerea traditia, sa indeplineasca asa cum trebuia ritul inmormantarii.
Femeile mironosite au ajuns la mormant, au vazut ca marea piatra de pe acesta fusese ridicata si au dat cu ochii de "doi ingeri in vesminte albe sezand, unul catre cap si altul catre picioare, unde zacuse trupul lui Iisus" (Evanghelia dupa Ioan), ori "îngerul Domnului, coborând din cer" (Evanghelia dupa Matei), sau "doi barbati" stand "înaintea lor, in vesminte stralucitoare" (Evanghelia dupa Luca), ori "un tanar sezand in partea dreapta, îmbracat în vesmant alb" (Evanghelia dupa Marcu). Ele l-au zarit pe Iisus inviat si i s-au inchinat, dar Maria Magdalena l-a confundat cu un gradinar si l-a intrebat unde era trupul Domnului (Evanghelia dupa Ioan).
Se pare ca au existat mai multe femei mironosite decat cele mentionate in Noul Testament, aici fiind pomenite numai cele mai cunoscute. Cea dintai este Maria Magdalena, din care Iisus scosese sapte demoni. Dupa Invierea lui Iisus, ea a mers la Roma, unde i-a povestit imparatului Tiberius Caesar tot ce ii facusera Pilat si conducatorii iudeilor Mantuitorului. Marturia ei a fost indeajuns pentru ca acestia sa fie condamnati la moarte. Se povesteste ca atunci cand Maria Magdalena s-a infatisat lui Tiberius, ea tinea un ou intr-o mana si a rostit cuvintele "Hristos a inviat!" Imparatul a exclamat: "Cum poate cineva sa revina dintre cei morti? Este greu de crezut. Daca Hristos ar fi inviat din morti ar trebui ca oul din mana ta devina rosu." Tiberius nu a apucat sa-si termine bine vorbele si oul a capatat o culoare de un rosu stralucitor. Maria Magdalena a inceput apoi sa vorbeasca despre invataturile lui Hristos imparatului si sfetnicilor sai. Dupa aceea, ea mers la Efes, unde a murit si a fost inmormantata de Ioan Teologul. Mai tarziu, in vremea imparatului Leon cel Intelept, trupul ei a fost mutat la Constantinopole.
O a doua femeie mironosita fost Salomeea, presupusa fiica a lui Iosif, aparatorul Maicii Domnului, sotie a lui Zevedeu si mama a Sfantului Ioan Teologul si a Sfantului Apostol Iacob.
O a treia femeie purtatoare de mir a fost Ioana, sotia lui Huza, intendentul sau administratorul regelui Irod Antipas. Printre celelalte femei mironosite sunt recunoscute Maria si Marta (surorile lui Lazar), Maria (sotia lui Cleopa), si Suzana.
Biserica a desemnat asadar aceasta zi de duminica pentru comemorarea femeilor care au propavaduit Invierea, precum si multe alte multe semne si fapte adeverind Invierea lui Hristos. Femeile mironosite sunt cinstite ca primele martore ale ridicarii lui Hristos din moarte, vestitoare ale profetiei mantuirii, care si-a dus traiul intru credinta in Hristos si au fost indrumate de insusi Hristos.
Articole din acelasi domeniu in blogul Dianei:
Duminica in citate, maxime, aforisme, proverbe
Duminica in superstitiile lumii
Maria Egipteanca | Duminica Mariei Egipteanca
Femeile mironosite | Duminica femeilor mironosite
Reviewed by Diana Popescu
on
mai 04, 2014
Rating:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu