Epifania: Sărbătoarea catolică din 6 ianuarie
Epifania este o sărbătoare catolică care celebrează revelarea Fiului lui Dumnezeu ca om în Iisus Hristos, ce comemorează îndeosebi (dar nu numai) vizita făcută lui Hristos copil de cei trei Magi şi, în acest fel, manifestarea fizică a lui Iisus către Neamuri sau ne-evrei. Deşi data tradiţională a Epifaniei este 6 ianuarie, din anii 1970, ea este sărbătorită în unele ţări în prima duminică după 1 ianuarie.
Cuvântul Epifanie provine din grecescul ἐπιφάνεια (epiphaneia) care derivă din verbul "a apare." Aşadar, Epifania înseamnă "manifestare," "apariţie (remarcabilă/impresionantă)," sau "teofanie" (din cuvântul grecesc Θεοφάνεια/ Τheophaneia, având semnificaţia de "viziune a lui Dumnezeu").
În multe biserici occidentale, ajunul acestei sărbători este celebrat ca "A douăsprezecea noapte." De asemeni alte nume ale Teofaniei din greacă sunt "Ziua luminilor" (η Ημέρα των Φώτων) ori "Luminile" (τα Φώτα).
Sărbătoarea catolică a Epifaniei are patru dimensiuni principale.
Cea dintâi dimensiune este manifestarea lui Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Epifania reuneşte, de fapt, trei evenimente din viaţa lui Hristos: adorarea Lui de către Magi, botezul lui Hristos în Iordan şi prima minune înfăptuită de El la nunta din Cana Galileii.
O a doua idee importantă în Epifanie este extinderea împărăţiei lui Hristos pe tot cuprinsul lumii. Relevarea lui Hristos celor trei magi sau regi la Betleem este un simbol al revelării Lui în intreaga lume a Neamurilor (ne-evreilor). Epifania reprezintă, drept urmare, chemarea către creştinism nu a câtorva aleşi, ci a tuturor naţiunilor pământului.
A treia dimensiune a acestei sărbători, strâns asociată cu primele două, este cea a luminii. Odată cu Crăciunul, cu naşterea lui Hristos, întunericul lumii a fost destrămat de o Lumina văzută atunci numai de cei adunaţi în jurul ieslelor: Maria, Iosif şi păstorii. Cu ocazia Epifaniei însă, Lumina a fost împrăştiată peste toate popoarele pământului, împlinindu-se astfel profeţia "Vor umbla neamuri la lumina ta şi regi, în strălucirea zorilor tale." (Isaia 60:3).
O a patra temă importantă a Epifaniei este cea a nunţii împărăteşti, a căsătoriei lui Hristos cu umanitatea. Nu întâmplător, nunta din Cana este folosită în catolicism pentru a sugera fundaţia căsătoriei lui Hristos cu biserica; cei trei Magi care au adorat copilul Hristos la Betleem simbolizează din acest punct de vedere lumea Neamurilor (ne-evreilor) grăbindu-se să ia parte la nunta de la sfârşitul timpului, când se va celebra căsătoria omenirii cu divinul Mire; aurul, tămâia şi smirna dăruite de Magi semnifică astfel darurile pentru nunta mistică din ceruri.
Surse:
- Wikipedia: Epiphany
- Elsa Chaney: Twelve Days of Christmas (Douăsprezece zile ale Crăciunului)
Articole din acelaşi domeniu în Blogul Dianei:
Superstiţii de Bobotează | Tradiţii şi obiceiuri de 6 ianuarie
Boboteaza / Botezul Domnului în Evanghelii
6 ianuarie – Sărbători, tradiţii şi obiceiuri religioase
Cuvântul Epifanie provine din grecescul ἐπιφάνεια (epiphaneia) care derivă din verbul "a apare." Aşadar, Epifania înseamnă "manifestare," "apariţie (remarcabilă/impresionantă)," sau "teofanie" (din cuvântul grecesc Θεοφάνεια/ Τheophaneia, având semnificaţia de "viziune a lui Dumnezeu").
În multe biserici occidentale, ajunul acestei sărbători este celebrat ca "A douăsprezecea noapte." De asemeni alte nume ale Teofaniei din greacă sunt "Ziua luminilor" (η Ημέρα των Φώτων) ori "Luminile" (τα Φώτα).
Sărbătoarea catolică a Epifaniei are patru dimensiuni principale.
Epifania ca manifestare divină
Cea dintâi dimensiune este manifestarea lui Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu. Epifania reuneşte, de fapt, trei evenimente din viaţa lui Hristos: adorarea Lui de către Magi, botezul lui Hristos în Iordan şi prima minune înfăptuită de El la nunta din Cana Galileii.
Epifania şi împărăţia lui Hristos
O a doua idee importantă în Epifanie este extinderea împărăţiei lui Hristos pe tot cuprinsul lumii. Relevarea lui Hristos celor trei magi sau regi la Betleem este un simbol al revelării Lui în intreaga lume a Neamurilor (ne-evreilor). Epifania reprezintă, drept urmare, chemarea către creştinism nu a câtorva aleşi, ci a tuturor naţiunilor pământului.
Lumina Epifaniei
A treia dimensiune a acestei sărbători, strâns asociată cu primele două, este cea a luminii. Odată cu Crăciunul, cu naşterea lui Hristos, întunericul lumii a fost destrămat de o Lumina văzută atunci numai de cei adunaţi în jurul ieslelor: Maria, Iosif şi păstorii. Cu ocazia Epifaniei însă, Lumina a fost împrăştiată peste toate popoarele pământului, împlinindu-se astfel profeţia "Vor umbla neamuri la lumina ta şi regi, în strălucirea zorilor tale." (Isaia 60:3).
Căsătoria împărătească
O a patra temă importantă a Epifaniei este cea a nunţii împărăteşti, a căsătoriei lui Hristos cu umanitatea. Nu întâmplător, nunta din Cana este folosită în catolicism pentru a sugera fundaţia căsătoriei lui Hristos cu biserica; cei trei Magi care au adorat copilul Hristos la Betleem simbolizează din acest punct de vedere lumea Neamurilor (ne-evreilor) grăbindu-se să ia parte la nunta de la sfârşitul timpului, când se va celebra căsătoria omenirii cu divinul Mire; aurul, tămâia şi smirna dăruite de Magi semnifică astfel darurile pentru nunta mistică din ceruri.
Surse:
- Wikipedia: Epiphany
- Elsa Chaney: Twelve Days of Christmas (Douăsprezece zile ale Crăciunului)
Articole din acelaşi domeniu în Blogul Dianei:
Superstiţii de Bobotează | Tradiţii şi obiceiuri de 6 ianuarie
Boboteaza / Botezul Domnului în Evanghelii
6 ianuarie – Sărbători, tradiţii şi obiceiuri religioase
Epifania: Sărbătoarea catolică din 6 ianuarie
Reviewed by Diana Popescu
on
ianuarie 05, 2016
Rating:
Buna ziua.
RăspundețiȘtergereLa multi ani.2016 sa-ti aduca implinire si sanatate .
As vrea sa stiu ce parere ai in legatura cu bradul ,cand se despodobeste?
Cu respect ,Gabi !