Parabola visului fluturelui a lui Zhuangzi / Chuang-tzu
Dintre toate parabolele taoiste atribuite filosofului chinez Zhuangzi (Chuang-tzu) (369-286 î.Hr.), probabil că cea mai vestită este povestea despre visul unui fluture, o parabolă ce tinde să cuprindă esența viziunii din Taoism despre realitate și iluzie. Această poveste a avut un impact major asupra unor filosofii mai târzii, atât orientale, cât și occidentale.
Visul fluturelui
"Într-o zi, eu, Zhuangzi, am visat că eram un fluture, zburând de colo colo, prin toate intențiile și țelurile mele fiind pur și simplu un fluture. Îmi dădeam seama numai de fericirea mea ca fluture, inconștient că eram Zhuangzi. Curând, m-am trezit, și eram din nou eu, sinele meu veritabil. Nu știu dacă am am visat că eram un fluture, sau dacă sunt acum un fluture care visează că este un om. Între un om și un fluture trebuie să fie în mod necesar o diferență. Tranziția unuia către celălalt este numită calea transformării lucrurilor materiale."
Această poveste scurtă scoate la iveală câteva idei dintre cele mai interesante și mai explorate în filosofie, pornind de la relația între starea de veghe și cea de vis, sau între iluzie și realitate... Cum putem ști când visăm și când suntem treji? Cum putem realiza că ceea ce percepem este "real" ori numai "iluzie", "imaginație"? Este "eul" meu din diverse personaje din vise același ori diferit de "eul" meu din starea lucidă, de veghe?
Sunetele pădurii - Parabolă chinezească despre un bun conducător
În cartea sa, "Chuang-tzu for Spiritual Transformation" (Chuang-tzu pentru transformare spirituală), Robert Allison trece în revista două interpretări frecvente ale parabolei fluturelui: cea a "confuziei", și cea a "transformării(externe) fără sfârșit".
Conform celei dintâi, mesajul poveștii visului despre fluture al lui Zhuangzi este că nu suntem cu adevărat treji și că, de fapt, nu putem fi siguri de nimic, cu alte cuvinte, credem că suntem treji dar, în mod real, nu suntem.
În a doua interpretare, semnificația parabolei este că lucrurile din lumea noastră exterioară sunt într-o transformare continuă, din unele în altele, la infinit.
Robert Allison a propus o a treia interpretare, proprie, numită cea a "transformării sinelui", "autotransformării". Ea presupune că la fel cum ne trezim dintr-un vis, la fel ne putem trezi mental spre un nivel mai înalt, mai real, de conștientizare. Este vorba despre o iluminare.
Atât Allison, cât și Stephen Mitchell (în lucrarea sa "Second Book Of The Tao" / "A doua carte despre Tao") susțin că visul fluturelui reprezintă o îndrumare către iluminare, aducând drept argument un alt text al lui Chuang-tzu, "Povestea marelui înțelept":
"Te poți visa la un banchet, veselindu-se cu vin, și să te trezești descoperindu-se nefericit. Poți visa că suspini din toată inima ta, și să te deștepți constatând că ești fericit. Cum, în mijlocul unui vis, poți ști că de fapt visezi? În mijlocul unui vis, poți chiar să-ți interpretezi visul; numai că, după ce te trezești, îți dai seama că visai. Odată, va avea loc o nemaipomenită trezire, când vom realiza că totul nu este decât un mare vis. Și, când spun că visăm, desigur, visez și eu."
O parabolă chinezească plină de învăţăminte
Parabola visului fluturelui a lui Zhuangzi / Chuang-tzu
Reviewed by Diana Popescu
on
aprilie 08, 2018
Rating:
Niciun comentariu: