Ce sunt mesajele subliminale și cum ne influențează ele?


Ce sunt mesajele subliminale? Au cu adevărat un impact asupra noastră? Pentru unii sunt metode a de a ne face să luăm hotărâri fără consimțământul nostru, mijloace de control ce  reprezintă un mod insiduos de manipulare mentală având scopul să ne modifice comportamentul, astfel încât să cumpărăm un anumit produs sau să votăm un anumit partid!

Ce sunt mesajele subliminale și cum ne influențează ele

Alții au punct de vedere diferit, considerând că semnalele subliminale pot fi instrumente în autoperfecționare, dezvoltare a sinelui, prin autosugestie, reprogramarea zonei noastre subconștiente către succes ori schimbarea unor obiceiuri ale noastre care ne împiedică, ne subminează evoluția.

Mesajele subliminale și cele supraliminale

Oamenii confundă adeseori transmisiile subliminale cu cele subliminale. Cele din urmă sunt stimuli sau semnale pe care le putem vedea ori auzi, fără să le conștientizăm, de fapt, impactul asupra comportamentului nostru.

În 1999, au fost testate mesajele "subliminale" într-un supermarket britanic prinn schimbarea muzicii în zile alternative, pentru ca clienții să cumpere vin fie francez, fie german. Desigur, când în magazin răsunau melodii germane, vânzările de vin nemțești le depășeau pe cele de vin franțuzesc, iar când se auzeau din boxe muzica din Franța, vinul din aceeași țară era la mare căutare! În urma examinării chestionarele completate ulterior de cumpărători, s-a constat că ei erau conștienți de muzică auzită, dar nu și de efectul acesteia asupra cumpărăturilor lor!

Pe de altă parte, semnalele subliminale sunt asemănătoare celor supraliminale, cu excepția faptului că stimulii celor dintâi sunt sub pragul conștientizării noastre, capacității noastre de percepție conștientă .

Din perspectivă vizuală, un mesaj subliminal se poate ivi doar în câteva milisecunde, un interval prea scurt pentru a-l percepe. Un altul, auditiv, poate fi transmis cu o frecvență mai joasă decât abilitatea umană de a-l detecta sau poate fi ascuns în spatele altui sunet.

În concluzie, așa-zisele mesaje subliminale raportate de unii că apar în filme, muzică, clipuri video, proeminente în teoriile conspirației, nu sunt de fapt, subliminale, ci supraliminale, ori sunt creații ale fanteziei, imaginației unora!

Primul șoc al mesajelor subliminale

Mesajele subliminale au căpătat popularitate in1957, când James Vicary și Frances Thayer au condus, pare-se, un experiment ce și-a lăsat amprenta  asupra media și publicității!

Cei doi au afirmat că au afișat cuvintele "mănâncă popocorn" și "bea Coca-Cola" timp de numai 1/3.000 de secunde, la fiecare cinci secunde, la mai mult de 45.000 de oameni pe parcursul vizionării filmului "Picnic", într-o perioadă de șase săptămâni. După aceea, au declarat că s-a înregistrat o creștere a vânzării de popcorn și Coca-Cola, cu 57,5%, respectiv cu 18,1%!

Vizualizarea aurei umane

Ziarele au explodat de îndată, iar companiile de publicitate au fost acuzate că manipulează dorințele subconștiente ale oamenilor pentru a-i determina să cumpere anumite produse pe care nu și le doreau. Au avut loc audieri în Congresul SUA, dar nu s-a adoptat nici o lege în acest sens, contra a ceva ce nu putea fi văzut ori auzit conștient!

În 1962, după cinci ani de surmontare a temerilor și mâniei generate de un presupus control al minții prin reclame, Vicary a făcut un anunț uimitor: studiul său era o făcătură! Nu condusese, de fapt, nici un experiment, ci născocise totul ca să-și facă publicitate astfel încât să-și salveze afacerea de marketing ce tindea să se prăbușească! Așa să fi fost oare, ori au fost niște declarații ce-i fuseseră puse în gură de CIA, FBI alte servicii secrete americane?

Alte studii, experimente și acuzații

În ciuda prejudecăților, lumea publicității nu a avut, pare-se, un interes prea mare față de subliminal, susținând că acest principiu nu funcționează. Unele agenții de publicitate și rețele de televiziune ar fi făcut, chipurile, investigații în acest domeniu, dar rezultatele acestora nu ar fi fost prea favorabile!

Sociologul canadian Wilson Bryan Key a pus însă pe foc pe paranoia publicului în 1972, odată cu publicarea cărții sale "Seducția subliminală". El a pretins că în publicitate se utilizează imagini ascunse, îndeosebi sexuale, și cuvinte sugestive pentru influențarea obiceiurilor de cumpărături (fiind acuzate de astfel de practici și companiile Marlboro și Coca-Cola).

Însă, John O'Toole, președintele Asociației americane a agențiilor de publicitate, a replicat, " Nu există un astfel de lucru ca publicitatea subliminală. Nu am văzut niciodată un exemplu al acesteia, și nu am auzit nicicând discutanduse despre ea ca o tehnică de a face publicitate oamenilor... Cu atât este mai absurdă teoria propusă de Wilson Bryan Key..."

Nici măcar ceicare nu aveau nici un interes în publicitate au respins și dezavuat afirmațiile lui Key. De ce oare?

În timp, oamenii au ajuns la o temere crescândă față de mesajele nedeslușite din muzică și cinematografie. Chiar și Walt Disney a fost acuzat, la un moment dat, că ar fi introdus semnale subliminale sexuale în unele din filmele sale clasice de desene animate!

Formația Judas Priest a fost dată în judecată pentru că ar fi încurajat sinuciderea subliminal în piesa "Better By You, Better Than Me". Curtea a găsit că sunt dovezi științifice insuficiente pentru a justifica punerea sub acuzare!

În pofida celor de mai sus, mesajele subliminale au câștigat în popularitate în anii '90, când au ajuns la modă casete și CD-uri audio ce clamau că sunt utile în scopul autoperfecționării prin influențarea subconștientului.

Dar, chiar și aceste mesaje, cu intenții pozitive, au fost evaluate de știință a fi inutile. Într-un studiu din 1991 al Universității din California, un grup condus de Anthony Pratkanis, a concluzionat că rezultatele pozitive ale mesajelor subliminale ar fi de fapt create prin efectul Placebo! Nu se știe încă cine a finanțat acest studiu!

Cercetările mai recente au demonstrat că subliminalul ar putea unele rezultate, însă pe un termen scurt.

În 2002, un studiu de la Princeton a relevat că participanților la acesta le-a crescut nivelul de sete cu 27%, după ce au urmărit mesaje subliminale (12 cu Coca-Cola și 12 cu panouri cu cuvântul "sete") ce fuseseră introduse într-un episod din serialul "The Simpson".

Patru ani mai târziu, cercetătorii de la Universitatea Utrecht și Radboud din Olanda au pus la punct un studiu de-a lungul căruia au testat nu numai un grad crescut de sete, dar și înclinația de a selecta un anumit tip de băutură. Când participanților la experiment li s-au indus semnale subliminale cu cuvintele "Lipton Ice", aceștia au fost predispuși să aleagă această marcă de ceai rece în defavoarea altora utilzate în studiu..."

Studii mai recente, implicând scanarea creierului, au indicat că mesajele subliminale pot determina efecte psihologice măsurabile către centrii emoționali și cei ai memoriei.

Nu se știe, desigur, însă, la ce nivel au ajund cercetările secrete ale unor țări precum China, Rusia și SUA în această privință. Dacă au existat întâlniri de gradul întâi cu extratereștri tăinuite, de ce nu ar fi fost secretizate și modalitățile de a influența oamenii prin mijloace subliminale?

Vaticanul crede în extrateresti, dar nu și într-un Iisus extraterestru

Ce sunt mesajele subliminale și cum ne influențează ele? Ce sunt mesajele subliminale și cum ne influențează ele? Reviewed by Diana Popescu on iunie 07, 2018 Rating: 5

Un comentariu:

  1. The Baccarat tables include the most distinct and trendy tables that can cause the
    perfect ambiance for players worldwide. There can be a
    host of other points of differentiation worth consideration determined by your gaming preferences.
    You and your fellow online players might remove two- or three-card
    hands.

    RăspundețiȘtergere

Un produs Blogger.