Biblia Diavolului: Mistere, legende și realitate
Codex Gigas, cunoscut și ca "Biblia Diavolului", este unul din cele mai vechi și mai stranii manuscrise din lume. Originea sa este învăluită în legende, mistere întunecate! Ce este, de fapt, acest manuscris?
Biblia Diavolului este faimoasă din cauza a două caracteristici: mărimea sa și reprezentarea terifică a diavolului în paginile sale. A devenit cunoscută drept Codex Gigas ("cartea gigantică") fiindcă a fost alcătuită din 160 de piei animale și este atât de grea încât este nevoie de doi oameni pentru a o ridica. Este lungă de 91 de centimentri, lată de 50,5 centimetri, groasă de 22, 86 centimetri, și cântarește 74, 8 kilograme!
Conform legendei, manuscrisul ar fi fost creat ca urmare a unui pact cu diavolul! Uniformitatea literelor sale sugerează că a fost făurit de un scrib care, se zice, ar fi fost sub o uriașă presiune psihică!
Povestea spune că Biblia Diavolului ar fi fost lucrarea unui călugăr, pe nume Herman Sihastrul, care ar fi fost condamnat la moarte pentru încălcarea jurămintelor sale monahale, prin zidirea sa de viu!
Într-o ultima tentativă de a supraviețui, ar fi făcut o înțelegere, un târg, prin care se angaja să creeze o carte cu toată cunoașterea lumii în schimbul vieții sale. Propunerea lui ar fi fost acceptată, însă anularea pedepsei cu moartea i-ar fi fost condiționată de zămislirea monumentalului manuscris doar într-o singură noapte!
Singura cale prin care călugărul și-ar fi putut îndeplini această sarcină ar fi fost obținerea ajutorului diavolului! Și-ar fi vândut, în consecință, sufletul Satanei, și ar fi dus-o la bun sfârșit foarte repede, scăpând astfel cu viață. Legenda pretinde că acest pact cu diavolul ar putea explică de ce Satana este înfățișat atât de proeminent în Codex Gigas.
Deși povestea pactului cu diavolul este mai curând fantezistă, analiza textului latin sugerează că manuscrisul este opera unui singur scrib. Acesta poate că a fost Herman Sihastrul, dar a fost, oricum, probabil un călugăr din secolul al XIII-lea din Boemia, parte a Cehiei de azi.
Potrivit Național Geographic, pentru a duce la bun sfârșit Codex Gigas, ar fi fost necesar ca o persoană să lucreze tot timpul, noapte și zi, vreme de cinci ani. De aceea, în mod real, ar fi fost nevoie de o perioadă de cel puțin 25 de ani pentru a realiza acest lucru!
Cum te trimite diavolul în rai - Poveste de Paulo Coehlo
Originar, Biblia Diavolului însuma 320 de pagini de pergamente, produse din pielea a 160 de măgari, însă, cu timpul, au fost înlăturate 10 pagini din ea, ce descriau, pare-se, Regulile Sfântului Benedict, un ghid pentru viața monahală din secolul al VI-lea.
Codex Gigas include o traducere în latina vulgară a Bibliei, și alte cinci texte majore. Începe cu Vechiul Testament, continuă cu "Vremuri de demult ale evreilor" ("Antiquites of Jews") de Flavius Josephus (secolul 1; Encycplopedia Etymologiae" de Isidore din Sevilia (secolul al VI-lea), o colecție a lucrărilor medicale ale lui Hipocrate, Theophilus, și alții; Noul Testament și "Cronicile din Boemia", de Cosmos din Praga (anul 1050), prima cronică istorică a Boemiei.
În manuscris apar și texte mai mici, dintre care cele mai vestite sunt scrieri despre exorcism, formule magice, și un calendar al sfinților și personalităților boemiene din acel răstimp.
Există ilustrații și decorațiuni pe tot cuprinsul Codex Gigas. Multe sunt impresionante, dar cele mai faimoase sunt cele ale diavolului și Orașului Ceresc, puse față în față.
Diavolul este înfățișat ca un personaj imens, monstruos, guvernând întregul iad. Are gheare mari la capătul mâinilor sale întinse, coarne roșii, ochi mici, circulari, un cap verde și două limbi roșii. Este descris crăcănat între două turnuri și purtând peste coapse un veștâmant din hermină. Acest material era, în mod obișnuit, purtat de regi, și poate sugera Satana ca fiind Prinț al Întunericului!
Orașul ceresc este reprezentat în rânduri de clădiri și turnuri, în spatele unor ziduri roșii. Orașul este sub pavăza a două turnuri imense, la fel ca și în portretul diavolului. Această imagine avea poate menirea să inspire simțămintele speranței și mântuirii în contrast cu cele malefice ale diavolului.
Luate împreună, portretul dracului și Orașul avea scopul de a ne îndruma spre o reflecție despre ceea ce ne așteaptă după moarte, în funcție de o viață bună, virtuoasă, ori una păcătoasă. Textul dinaintea Orașului Ceresc se referă la penitență, iar cel de după diavol este despre exorcism. Portretul Necuratului și imaginea Orasului Ceresc sunt singurele ilustrații ce ocupă câte o pagină întreagă în Codex Gigas.
Așa cum arătam anterior, adevărată origine a Codex Gigas este necunoscută. În text, există o notă ce precizează că manuscrisul a fost adus la amanet de călugării din Podlazice, din mănăstirea de la Sedlec, în anul 1295. A fost localizat, apoi, în Brevnov, în apropiere de Praga. Deoarece mănăstirile asociate cu istoria timpurie a lui Codex Gigas erau asociate cu Boemia și se fac referințe în text despre această regiune, se acceptă de istorici că ar fi fost creată în Boemia.
Următoarea menționare a Bibliei Diavolului apare în 1594, când Rudolf al II-lea l-a luat în castelul său din Praga. A rămas aici până la asediul suedez al Pragăi, la finalul războiului de 30 de ani, în 1648. Armata suedeză a prădat orașul, iar printre unele din comorile răpite din el a fost manuscrisul. Așa a ajuns în Stockholm.
În 1877, Codex Gigas a devenit parte a colecției Bibliotecii Naționale a Suediei, în Stockholm, unde se află și în prezent. Poveștile și legendele pretind că Biblia Diavolului este blestemată și că a adus nenorociri și boli nemiloase celor care au posedat-o în decursul timpului! Din fericire, Codex Gigas nu a afectat (deocamdată) muzeul din Stockholm!
Blestemul safirului (ametistului) violet Delphi
Biblia Diavolului este faimoasă din cauza a două caracteristici: mărimea sa și reprezentarea terifică a diavolului în paginile sale. A devenit cunoscută drept Codex Gigas ("cartea gigantică") fiindcă a fost alcătuită din 160 de piei animale și este atât de grea încât este nevoie de doi oameni pentru a o ridica. Este lungă de 91 de centimentri, lată de 50,5 centimetri, groasă de 22, 86 centimetri, și cântarește 74, 8 kilograme!
Originile legendare ale lui Codex Gigas
Conform legendei, manuscrisul ar fi fost creat ca urmare a unui pact cu diavolul! Uniformitatea literelor sale sugerează că a fost făurit de un scrib care, se zice, ar fi fost sub o uriașă presiune psihică!
Povestea spune că Biblia Diavolului ar fi fost lucrarea unui călugăr, pe nume Herman Sihastrul, care ar fi fost condamnat la moarte pentru încălcarea jurămintelor sale monahale, prin zidirea sa de viu!
Într-o ultima tentativă de a supraviețui, ar fi făcut o înțelegere, un târg, prin care se angaja să creeze o carte cu toată cunoașterea lumii în schimbul vieții sale. Propunerea lui ar fi fost acceptată, însă anularea pedepsei cu moartea i-ar fi fost condiționată de zămislirea monumentalului manuscris doar într-o singură noapte!
Singura cale prin care călugărul și-ar fi putut îndeplini această sarcină ar fi fost obținerea ajutorului diavolului! Și-ar fi vândut, în consecință, sufletul Satanei, și ar fi dus-o la bun sfârșit foarte repede, scăpând astfel cu viață. Legenda pretinde că acest pact cu diavolul ar putea explică de ce Satana este înfățișat atât de proeminent în Codex Gigas.
Cum a fost creat cu adevărat Codex Gigas?
Deși povestea pactului cu diavolul este mai curând fantezistă, analiza textului latin sugerează că manuscrisul este opera unui singur scrib. Acesta poate că a fost Herman Sihastrul, dar a fost, oricum, probabil un călugăr din secolul al XIII-lea din Boemia, parte a Cehiei de azi.
Potrivit Național Geographic, pentru a duce la bun sfârșit Codex Gigas, ar fi fost necesar ca o persoană să lucreze tot timpul, noapte și zi, vreme de cinci ani. De aceea, în mod real, ar fi fost nevoie de o perioadă de cel puțin 25 de ani pentru a realiza acest lucru!
Cum te trimite diavolul în rai - Poveste de Paulo Coehlo
Originar, Biblia Diavolului însuma 320 de pagini de pergamente, produse din pielea a 160 de măgari, însă, cu timpul, au fost înlăturate 10 pagini din ea, ce descriau, pare-se, Regulile Sfântului Benedict, un ghid pentru viața monahală din secolul al VI-lea.
Despre ce este vorba în Biblia Diavolului?
Codex Gigas include o traducere în latina vulgară a Bibliei, și alte cinci texte majore. Începe cu Vechiul Testament, continuă cu "Vremuri de demult ale evreilor" ("Antiquites of Jews") de Flavius Josephus (secolul 1; Encycplopedia Etymologiae" de Isidore din Sevilia (secolul al VI-lea), o colecție a lucrărilor medicale ale lui Hipocrate, Theophilus, și alții; Noul Testament și "Cronicile din Boemia", de Cosmos din Praga (anul 1050), prima cronică istorică a Boemiei.
În manuscris apar și texte mai mici, dintre care cele mai vestite sunt scrieri despre exorcism, formule magice, și un calendar al sfinților și personalităților boemiene din acel răstimp.
Există ilustrații și decorațiuni pe tot cuprinsul Codex Gigas. Multe sunt impresionante, dar cele mai faimoase sunt cele ale diavolului și Orașului Ceresc, puse față în față.
Diavolul este înfățișat ca un personaj imens, monstruos, guvernând întregul iad. Are gheare mari la capătul mâinilor sale întinse, coarne roșii, ochi mici, circulari, un cap verde și două limbi roșii. Este descris crăcănat între două turnuri și purtând peste coapse un veștâmant din hermină. Acest material era, în mod obișnuit, purtat de regi, și poate sugera Satana ca fiind Prinț al Întunericului!
Orașul ceresc este reprezentat în rânduri de clădiri și turnuri, în spatele unor ziduri roșii. Orașul este sub pavăza a două turnuri imense, la fel ca și în portretul diavolului. Această imagine avea poate menirea să inspire simțămintele speranței și mântuirii în contrast cu cele malefice ale diavolului.
Luate împreună, portretul dracului și Orașul avea scopul de a ne îndruma spre o reflecție despre ceea ce ne așteaptă după moarte, în funcție de o viață bună, virtuoasă, ori una păcătoasă. Textul dinaintea Orașului Ceresc se referă la penitență, iar cel de după diavol este despre exorcism. Portretul Necuratului și imaginea Orasului Ceresc sunt singurele ilustrații ce ocupă câte o pagină întreagă în Codex Gigas.
Istoria cunoscută a Bibliei Diavolului
Așa cum arătam anterior, adevărată origine a Codex Gigas este necunoscută. În text, există o notă ce precizează că manuscrisul a fost adus la amanet de călugării din Podlazice, din mănăstirea de la Sedlec, în anul 1295. A fost localizat, apoi, în Brevnov, în apropiere de Praga. Deoarece mănăstirile asociate cu istoria timpurie a lui Codex Gigas erau asociate cu Boemia și se fac referințe în text despre această regiune, se acceptă de istorici că ar fi fost creată în Boemia.
Următoarea menționare a Bibliei Diavolului apare în 1594, când Rudolf al II-lea l-a luat în castelul său din Praga. A rămas aici până la asediul suedez al Pragăi, la finalul războiului de 30 de ani, în 1648. Armata suedeză a prădat orașul, iar printre unele din comorile răpite din el a fost manuscrisul. Așa a ajuns în Stockholm.
În 1877, Codex Gigas a devenit parte a colecției Bibliotecii Naționale a Suediei, în Stockholm, unde se află și în prezent. Poveștile și legendele pretind că Biblia Diavolului este blestemată și că a adus nenorociri și boli nemiloase celor care au posedat-o în decursul timpului! Din fericire, Codex Gigas nu a afectat (deocamdată) muzeul din Stockholm!
Blestemul safirului (ametistului) violet Delphi
Biblia Diavolului: Mistere, legende și realitate
Reviewed by Diana Popescu
on
ianuarie 27, 2020
Rating:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu