Efectul psihologic GORILA INVIZIBILĂ - Cât de atenți suntem la ceea ce se întâmplă în jurul nostru?
Efectul psihologic GORILA INVIZIBILĂ relevă că atunci când oamenii se focalizează foarte puternic asupra unui lucru, ei devin pur și simplu orbi față de ceva neașteptat, chiar dacă au ochii fixați asupra lui. Acest efect, numit și "orbire neatenționaăl", ne determină să neglijăm cu ușurință detalii importante când nu suntem vizual în căutarea lor.
Într-un studiu efectuat cu ceva vreme în urmă, inițiat de psihologii cognitivi Daniel Simons și Cristopher Chabris, mai mulți voluntari au urmărit un video în care apăreau două grupuri de oameni (unii îmbrăcați în alb, alții în negru) ce își pasau unii altora câte o minge de baschet.
Voluntarilor li s-a cerut să numere câte pase aveau loc între jucătorii în alb, ignorându-le pe cele ale jucătorilor în negru. O persoană costumată în gorilă ce se ivea printre baschetbalisti, bătându-se cu pumnii în piept, nu a fost observată de circa jumătate din participanții la acest test!
Este greu de explicat de ce pentru aceștia gorila a fost "invizibilă", fără să luăm în considerare posibilitatea că suntem conștienți de lumea noastră înconjurătoare într-o mai mică măsură decât suntem tentați să credem!
Desigur, acest test a devenit apoi faimos, atât de cunoscut, încât numeroși oameni au ajuns să știe că trebuie să se uite după gorila atunci când li se spunea să numere pasele baschetbalistilor îmbrăcați în alb...
Vezi, pe Youtube, cum ce film li s-a prezentat participanților la experiment:
Drept urmare, într-un alt studiu, Simons a decis să folosească un video diferit, cerându-le celor ce-l vizionau același lucru ca și în cel anterior. Scopul acestui al doilea test era să se constate dacă cei care știau deja de "gorila invizibilă" aveau capacitatea să detecteze alte evenimente neașteptate strecurate în noul filmuleț.
Toți din cei 21 de voluntari participanți "cunoscători" au reușit, normal, să observe gorila. Acest fapt nu le-a mărit, însă, șansele de a băga în seama alte lucruri ieșite din comun. Numai 17% din cei cei familiarizați cu vechiul video au remarcat unul sau amândouă din evenimentele neașteptate. În comparație, 29% din alți 41 de voluntari, care nu știau nimic despre vechiul experiment, au descoperit unul dintre ele.
Potrivit lui Simons, "această demonstrație este asemeni unui truc bun în care un magician face în mod repetat să dispară o minge. Un magician își poate influența audiența să creadă că va utiliza o anumită metodă, consacrată, pentru a face să dispară mingea. În vreme ce spectatorii se concentrează să-i vadă această tehnică specială, el folosește una diferită.
În ambele cazuri, efectul gorila invizibilă pune accentul pe ce oamenii se așteaptă să vadă, și amândouă demonstrează că, adeseori, ratăm să observăm ceea ce nu ne așteptăm să vedem."
De ce îți e greu să îți lași lucrurile neterminate | Efectul psihologic Zeigarnik
Într-un studiu efectuat cu ceva vreme în urmă, inițiat de psihologii cognitivi Daniel Simons și Cristopher Chabris, mai mulți voluntari au urmărit un video în care apăreau două grupuri de oameni (unii îmbrăcați în alb, alții în negru) ce își pasau unii altora câte o minge de baschet.
Voluntarilor li s-a cerut să numere câte pase aveau loc între jucătorii în alb, ignorându-le pe cele ale jucătorilor în negru. O persoană costumată în gorilă ce se ivea printre baschetbalisti, bătându-se cu pumnii în piept, nu a fost observată de circa jumătate din participanții la acest test!
Este greu de explicat de ce pentru aceștia gorila a fost "invizibilă", fără să luăm în considerare posibilitatea că suntem conștienți de lumea noastră înconjurătoare într-o mai mică măsură decât suntem tentați să credem!
Desigur, acest test a devenit apoi faimos, atât de cunoscut, încât numeroși oameni au ajuns să știe că trebuie să se uite după gorila atunci când li se spunea să numere pasele baschetbalistilor îmbrăcați în alb...
Vezi, pe Youtube, cum ce film li s-a prezentat participanților la experiment:
Drept urmare, într-un alt studiu, Simons a decis să folosească un video diferit, cerându-le celor ce-l vizionau același lucru ca și în cel anterior. Scopul acestui al doilea test era să se constate dacă cei care știau deja de "gorila invizibilă" aveau capacitatea să detecteze alte evenimente neașteptate strecurate în noul filmuleț.
Toți din cei 21 de voluntari participanți "cunoscători" au reușit, normal, să observe gorila. Acest fapt nu le-a mărit, însă, șansele de a băga în seama alte lucruri ieșite din comun. Numai 17% din cei cei familiarizați cu vechiul video au remarcat unul sau amândouă din evenimentele neașteptate. În comparație, 29% din alți 41 de voluntari, care nu știau nimic despre vechiul experiment, au descoperit unul dintre ele.
Potrivit lui Simons, "această demonstrație este asemeni unui truc bun în care un magician face în mod repetat să dispară o minge. Un magician își poate influența audiența să creadă că va utiliza o anumită metodă, consacrată, pentru a face să dispară mingea. În vreme ce spectatorii se concentrează să-i vadă această tehnică specială, el folosește una diferită.
În ambele cazuri, efectul gorila invizibilă pune accentul pe ce oamenii se așteaptă să vadă, și amândouă demonstrează că, adeseori, ratăm să observăm ceea ce nu ne așteptăm să vedem."
De ce îți e greu să îți lași lucrurile neterminate | Efectul psihologic Zeigarnik
Efectul psihologic GORILA INVIZIBILĂ - Cât de atenți suntem la ceea ce se întâmplă în jurul nostru?
Reviewed by Diana Popescu
on
ianuarie 08, 2020
Rating:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu