Demonul rău al lui Descartes
Ce este demonul rău al lui Descartes, mai ales că această sintagma este o tautologie. Ce demon nu este rău? Scepticismul cartezian ne îndrumă să ne îndoim de toate lucrurile care nu pot fi justificate prin logică. Descartes utilizează trei argumente pentru a pune sub semnul întrebării abilitatea noastră de cunoaștere obiectivă: argumentul visului, cel al unui Dumnezeu înșelător și cel al unui demon răuvoitor.
Potrivit filosofului, întrucât simțămintele noastre nu ne pot pune în contact cu veritabilele obiecte exterioare, ci numai cu imaginele noastre mentale despre astfel de lucruri, nu putem avea siguranța absolută că există vreo ceva în lumea exterioară. În argumentul demonului rău, Descartes propune o entitate care este capabilă să ne păcălească într-o asemenea măsură încât suntem îndreptățiți să ne îndoim cu totul de ceea ce ne transmit simțurile.
Descartes a introdus demonul rău în prima din ale lui "Meditații asupra primei filosofii" din 1641. În această lucrare, el a năzuit să determine care dintre numeroasele sale credințe se înalță până la cunoaștere. Descartes a argumentat că, dacă avem orice îndoială cu privire la adevărul unei propoziții, nu cunoaștem acea propoziție.
De exemplu, Descartes a reflectat că deși el știe că stă lângă focul din cămin, experiența senzorială de a sta lângă foc poate fi o iluzie sau un vis. Dacă o trăire senzorială poate fi provocată de un vis, aceasta nu este o certitudine și, de aceea, nu reprezintă cunoaștere!
Descartes a adoptat, așadar, ideea demonului rău ca un mijloc de a supune credințele sale unei îndoieli riguruoase, sceptice.
A gândit că un demon intenționând să-l înșele îl poate face cu ușurință să i se pară că șade lângă un foc, deși nu aceasta este realitatea. Dacă experiența lui senzorială de a sta lângă un foc poate fi generată lesne de un demon rău, Descartes nu poate ști dacă șade lângă un foc!
Este important să luăm în considerare că Descartes nu sugerează că un astfel de demon există. Cea mai mică posibilitate ca demonul să existe ar ajunge, totuși, să-i împiedice calea spre cunoaștere!
De vreme ce nu mai putem desluși dacă suntem înșelați ori nu de un demon, nu putem stăpâni posibilitatea existenței sau inexistenței lui.
Maxima zilei: 31 martie - René Descartes
Potrivit filosofului, întrucât simțămintele noastre nu ne pot pune în contact cu veritabilele obiecte exterioare, ci numai cu imaginele noastre mentale despre astfel de lucruri, nu putem avea siguranța absolută că există vreo ceva în lumea exterioară. În argumentul demonului rău, Descartes propune o entitate care este capabilă să ne păcălească într-o asemenea măsură încât suntem îndreptățiți să ne îndoim cu totul de ceea ce ne transmit simțurile.
Descartes a introdus demonul rău în prima din ale lui "Meditații asupra primei filosofii" din 1641. În această lucrare, el a năzuit să determine care dintre numeroasele sale credințe se înalță până la cunoaștere. Descartes a argumentat că, dacă avem orice îndoială cu privire la adevărul unei propoziții, nu cunoaștem acea propoziție.
De exemplu, Descartes a reflectat că deși el știe că stă lângă focul din cămin, experiența senzorială de a sta lângă foc poate fi o iluzie sau un vis. Dacă o trăire senzorială poate fi provocată de un vis, aceasta nu este o certitudine și, de aceea, nu reprezintă cunoaștere!
Descartes a adoptat, așadar, ideea demonului rău ca un mijloc de a supune credințele sale unei îndoieli riguruoase, sceptice.
A gândit că un demon intenționând să-l înșele îl poate face cu ușurință să i se pară că șade lângă un foc, deși nu aceasta este realitatea. Dacă experiența lui senzorială de a sta lângă un foc poate fi generată lesne de un demon rău, Descartes nu poate ști dacă șade lângă un foc!
Este important să luăm în considerare că Descartes nu sugerează că un astfel de demon există. Cea mai mică posibilitate ca demonul să existe ar ajunge, totuși, să-i împiedice calea spre cunoaștere!
De vreme ce nu mai putem desluși dacă suntem înșelați ori nu de un demon, nu putem stăpâni posibilitatea existenței sau inexistenței lui.
Maxima zilei: 31 martie - René Descartes
Demonul rău al lui Descartes
Reviewed by Diana Popescu
on
iulie 05, 2020
Rating:
Niciun comentariu: