21 februarie: Ziua Internațională a Limbii Materne
Ziua Internațională a Limbii Materne este una de recunoaștere a faptului că limbile și multilingvismul pot avansa incluziunea și focalizarea asupra Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă ale ONU de a nu lăsa pe nimeni, nici o ființă umană în urmă. UNESCO crede că educația bazată pe limba primară sau maternă trebuie să înceapă din anii timpurii întrucât mărirea cunoașterii și educația din copilăria timpurie reprezintă fundația învățării.
Limbile, cu implicarea lor complexă ținând de identitate, comunicare, integrare socială, educație, dezvoltare, sunt de o importanță strategică pentru oameni și planetă. Totuși, din cauza proceselor de globalizare, ele sunt tot mai amenințate, în pericol de a dispare.
Când limbajele se dezintegrează, la fel se întâmplă cu moștenirea bogată de diversitate culturală a lumii. Oportunități, tradiții, amintiri, moduri unice de gândire și exprimare, resurse valoroase în asigurarea unui viitor mai bun, se pierd și ele.
La fiecare două săptămâni dispare câte un limbaj, luând cu el o întreagă avuție culturală și intelectuală. Cel puțin 43% din cele 6.000 de limbi estimate că se vorbesc pe glob sunt supuse riscului de a fi date uitării. Numai câtorva sute de limbi li s-a dat cu adevărat un loc în sistemele de educație și în domeniul public, și mai puțin de 100 sunt folosite în lumea digitală.
Societățile multilingvistice și multiculturale există prin limbile lor, care transmit și păstrează cunoașterea și cultura tradițională într-un mod durabil.
Ziua Internațională a Limbii Materne a fost proclamată de Conferință Generală a UNESCO în noiembrie 1999. Adunarea Generală a ONU a apreciat și aprobat proclamarea acestei zile în rezoluția sa din 2002.
Pe 16 mai 2007, Adunarea Generală a ONU, în rezoluția A/RES/61/266 a făcut apel la statele sale membre să promoveze prezervarea, protecția tuturor limbilor utilizate de oamenii lumii. În aceeași rezoluție, Adunarea Generală a instituit 2008 ca Anul Internațional al Limbilor, unul de promovare a unității în diversitate și înțelegerii internaționale, prin intermediul multilingvismului și multiculturalismului, și a numit UNESCO ca agenție coordonatoare pentru acel an.
În 2021, creatorii de politici, educatorii, profesorii, părinții și familiile sunt îndemnați să-și mărească angajamentul față de educația multilingvistica și incluziunea în educație, pentru a se avansa în refacerea educației în contextul pandemiei COVID-19. Astfel de eforturi contribuie, totodată, la Deceniul Limbilor Indigene (2022-2032) al ONU.
Temele din acest an ale Zilei Internaționale a Limbii Materne sunt:
- Regândirea politicii și practicii de incluziune în învățământ și învățarea în contexte multilingvistice.
- Îmbunătățirea incluziunii prin multilingvism, inclusiv prin limbajul semnelor, în creșterea și educarea din copilăria timpurie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu