23 februarie: Ziua Motorului Diesel
Anual, pe 23 februarie, este celebrată Ziua Motorului Diesel, a motorului cu combustie internă sau cu prindere prin compresie, unul pe care Rudolph Diesel l-a patentat pe 23 februarie 1893!
Diesel l-a creat prin îmbunătățirea motorului Otto, unul de mari dimensiuni, cu un singur cilindru, în patru timpi, dezvoltat în anii 1870.
Rudolph Diesel a ajuns la concluzia că procesul de aprindere electrică din motoare putea fi realizat dacă aerul era încălzit la cel puțin temperatura sa de autoaprindere. Puțin timp după aceea, a fost aprobat patentul său german cu numărul 67.207, intitulat "Arbeitsverfahren und Ausführung für Verbrennungskraftmaschinen“, adică "Metode și tehnici de lucru pentru motoarele cu combustie internă".
De atunci, motorul Diesel, unul cu motorină, a devenit o parte extrem de importantă a vieții de zi cu și a transportului. Primul motor comercial utilizând patentul Diesel a fost instalat de Adolphus Busch în berăria sa din St. Louis, Missouri, SUA.
Una dintre cele mai notabile utilizări ale motoarelor Diesel a fost cea de propulsare a submarinelor în primul război mondial. Apoi, în cel de-al doilea război mondial, au fost folosite pentru aproape tot echipamentul militar, atât de pe mare, cât și de pe pământ. După război, motoarele cu motorină au început să fie întrebuințate crescând pentru utilaje grele de construcții, tractoare, automobile, camioane și autobuze.
Totodată, sunt folosite și în prezent pentru vapoare și locomotive, și sunt instalate în locuri precum spitale și aeroporturi pentru generatoare de energie electrică în cazuri extreme, de pene de curent.
22 februarie : Ziua Mondială Gândirii
Motoarele Diesel se împart în 3 grupe principale, în funcție de puterea lor: mică, medie și mare. Motoarele mici, cu mai puțin de 252 de cai putere, sunt cele mai obișnuite, fiind utilizate pentru camioane, basculante, automobile și mici generatoare electrice, utilaje din construcție și agricultură. Motoarele medii au de la 252 la 1006 cai putere, și cu ele sunt echipate camioanele "heavy duty". Cele mari sunt montate pe vapoare, locomotive, pompe și compresoare de aer cu debit mare, și mari generatoare de curent electric.
Una dintre problemele motorului Diesel (cu motorina), accentuată în zilele noastre este că emite o mai mare poluare decât cel cu aprindere prin scânteie (cu benzină).
Niciun comentariu: