Simbolurile din opera lui Salvador Dali
În opera lui Salvador Dali apar constant anumite simboluri care, aparent, nu au prea multe în comun: arici, cârje, furnici, pâine, îngeri, elefanți, melci, ceasuri sau sertare.
Dali utilizează, desigur, aceste simboluri pentru a face mai semnificative mesajele sale. Contrastul dintre o cochilie tare în exterior și moale în interior reprezintă miezul gândirii artei sale.
Acest contrast afară / înăuntru (tare / moale) este asociat cu trăsătură psihologică a omului care-și clădește apărători (tari) în jurul psihicului său vulnerabil (moale, slab).
În lucrările sale suprarealiste, Salvador Dali explorează conceptele psihoanalitice ale inconștientului și subconștientului ca sursă de inspirație și ilustrare a modului cum aceste impulsuri apar automat la suprafață. Suprarealismul înfățișează, de obicei, juxtapunerea unor imagini neașteptate și bizare, așa cum se poate obseva și în operele lui Dali.
Îngerii
Aceștia au puterea de a comunica cu Dumnezeu, realizând o uniune mistică ce-l fascinează pe pictor. Figurile îngerilor create de Dali împrumută frecvent caracteristici ce-i asociază cu puritatea și noblețea.
Cârjele
Pe când era copil, Dali a descoperit o cârjă în podul casei tatălui sau și s-a atașat instantaneu de aceasta, întrucât îi infuza o nouă încredere în sine însuși. Este una din cele mai importante imagini ale lui Dali, regăsită în multe din operele sale. Cârjele sau proptelele sunt adeseori folosite să sprijine personaje, simbolizand astfel slăbiciunea lor. Sunt un simbol atât fizic, cât și spiritual, al sprijinului și stabilității. Reprezintă, totodată, realitatea și sunt utilizate ca o ancoră în terenul realității în contrast cu lumea visurilor și suprarealismului.
În 1969, lui Salvador Dali i s-a încredințat comanda de a crea ilustrații pentru o ediție limitată a operei clasice "Alice în țară minunilor". Această sculptură din bronz a fost turnată în matrița originală a lui Dali. Cârja semnifică aici o ancoră în lumea reală în opoziție cu fantastica țară a minunilor a lui Alice.
Elefanții
Elefanții lui Dali sunt, de obicei, portretizați cu picioare subțiri cu multe articulații, purtând pe spate obiecte. Astfel de obiecte sunt frecvent obeliscuri, simboluri ale puterii și dominării, cu substraturi falice. Aceste creaturi suprarealiste sunt distorsionate în spațiu, trupurile și greutățile lor mari de pe spate fiind purtate pe picioare lungi și fragile, sugerând astfel lipsa de greutate. Acești elefanți reprezintă viitorul și sunt un simbol al puterii. La o privire mai atentă, se poate observa că picioarele lor sunt întotdeauna înrădăcinate în pământ, deși se întind în sus, către cer. Acest lucru semnifică faptul că, în pofida țintuirii oamenilor pe pământ din cauza gravitației sale, ei ajung mereu la mari înălțimi (spirituale).
Melcii
Melcul este corelat cu un eveniment hotărâtor din viața lui Salvador Dali, întâlnirea sa cu Sigmund Freud. Dali credea că nimic nu se petrece doar din întâmplare și a fost captivat de vederea unei melc pe o bicicletă din afara casei lui Freud. De aceea, a ajuns să facă conexiunea dintre un melc și un cap uman, asociat în special cu capul lui Freud. A fost fascinat de relaționarea exterioară a cochiliei (tare) și corpul (moale) al interiorului melcului și, în plus, geometria curbelor cochiliei melcului l-a încântat.
Cum i-a schimbat Dali lui Freud părerea despre suprarealism
Furnicile
Furnicile sunt un simbol al degradării, descompunerii. Dali le-a întâlnit prima oară în copilărie, urmărind rămășițele descompuse ale unor animele mici, năpădite de ele. A privit acest lucru cu fascinație și repulsie, și le-au utilizat apoi în operele sale ca reprezentări ale decăderii și efemerului.
Ceasurile topite
Dali spunea frecvent, "materializarea flexibilității timpului și indivizibilității spațiului... Aceasta este ca un fluid". Moliciunea neașteptată a ceasurilor semnifică aspectul psihologic prin care viteza timpului, deși corectă în definirea sa științifică, poate varia în percepția umană. În arta sa, timpul nu mai este liniar ci, în schimb, fluid și relativ. Se spune că imaginea ceasurilor sale topite i-a fost inspirată de rămășițele unei mese ale sale, constând din o brânză Camembert stricându-se și topindu-se sub razele soarelui.
Pâinea
Dali a reprezentat în lucrările sale pâinea adeseori într-un aspect "tare", falic, opus "ceasurilor moi". A fost un mare admirator al pâinii. Una dintre operele sale este o tapiserie cu pâini rotunde catalane de pe pereții studioului său din Figueras.
Sertarele
Corpurile umane din care se deschid sertare sunt frecvent aflate în picturile lui Dali. Influențat de teoriile lui Freud despre se_ualitatea ascunsă a femeilor și a sa "idee a sertarelor", ele simbolizează misterul secretelor tăinuite, al dorințelor, păcatelor și complexelor se_uale. Dali portetizeaza multe din sertarele sale ca fiind ușor deschise, indicând că secretele lor sunt deja cunoscute și nu mai sunt pe mai departe o sursă de teamă.
Niciun comentariu: