Inelul: Simbol și semnificație
Inelul, un simbol tradițional al infinității și eternității, este transpunerea cercului în lumea reală a obiectelor tangibile, funcționale. În antichitatea grecească, în special în cea romană, privilegiul de a purta inele era rezervat numai cetățenilor notabili.
Preoților lui Jupiter le era permis să aibă inele din aur (originea inelului episcopal), și această onoare a fost extinsă ulterior la senatori și cavaleri.
Au existat, de asemeni, asocieri magice cu inelul, de exemplu cu inelul de sigiliu al lui Solomon. Într-un oracol menționat de Aristotel (384-322 î.Hr.) sunetul produs când două inele suspendate prin ațe se atingeau unul de altul anunța că era vremea pentru acțiune.
Inele suspendate deasupra tablei Ouija s-a spus că au dezvăluit numele conspiratorilor împotriva împăratului Flaviu Valens (328-378 d.Hr.). În vremea creștinismului timpuriu, Macrobius (circa 400 d.Hr.) a scris despre inele împodobite cu simboluri ca peștele, porumbelul și ancora.
Inelul papei, numit "inelul pescarului de oameni" ori "annulus piscatoris", îl portretizează pe Sfântul Petru aruncându-și mrejele, plasa de pescuit (Luca 5:1-11); inelul este rupt la mortea fiecăruia din succesorii Sfântului Petru.
În Evul Mediu, inelul a ajuns să simbolizeze logodna și căsătoria. În timpul lui Agrippa din Nettesheim (1486-1535), cărțile de magie conțineau instrucțiuni de creare a inelelor cu tot felul de puteri secrete.
Inele rupte simbolizau jurămintele încălcate. Pierderea unui inel era considerată a aduce ghinion.
Inelele de sigiliu, cu simboluri heraldice (transmise, de obicei, de la o generație la alta), erau utilizate pentru autentificarea documentelor.
Inelele celor decedați erau scoase de pe degetele lor pentru a face posibilă plecarea lor de pe această lume. În timpurile clasice, purtarea de inele era interzisă în multe culte, întrucât erau gândite ca a împiedică contactul cu lumea zeilor.
În tradiția germanică de la începutul Evului Mediu, inelului îi era atașată o mare semnificație (de exemplu, inelul Niebelungilor, "Oer ring des Nibelungien"), acesta fiind corelat cu reale binecuvantari ori blesteme.
Basmele și legendele conțin multe relatări despre inele magice, cu puterea de a face visele să se transforme în realitate.
G. A. Bockler a scris următoarele despre inele din heraldică: "Blazoanele includ frecvent inele simbolizând onoarea, fidelitatea și perseverența. Când un vasal primește un inel de la un prinț, este un semn al unei favori extraordinar de mari. Aristotel povestește cum cetățenii Cartaginei au dat comandanților lor militari câte un inel pentru fiecare victorie împotriva dușmanilor; astfel, inelele au fost, încă de atunci, simboluri ale nobleții, cum au rămas până azi" (1688).
Heraldica modernă vede inelele din blazoane ca referințe ale rangului de episcop; cu toate astea, inele din aur și argint cu pietre prețioase apar și în embleme ale unor orașe și familii.
O anticipare a parabolei inelului lui Lessing din opera sa "Nathan înțeleptul" este găsită în lucrarea medievală Gesta Romanorum (circa 1300): un rege are trei fii, pe unul dintre ei iubindu-l cel mai mult. Acestui fiu favorit dorește să-i lase un inel cu o bijuterie de preț, iar celorlalți câte o copie a lui, aparent identică. "După moartea tatălui, fiecare fiu crede că inelul său este cel mai prețios. Auzind asta, un om a propus să se pună capăt disputei astfel: "Vom vedea care inel are puterea de a alunga boala..."" Două dintre inele nu au nici o înzestrare în acest sens, însă inelul fiului favorit are abilitatea de a vindeca. Se oferă, apoi, următoarea interpretare a poveștii: "Cei trei frați sunt cele trei rase ale pământului. Cea dintâi (corespunzând fiului preferat) constă din copiii lui Dumnezeu prin Hristos, Duhul transformat în carne; celelalte sunt evreii și saracenii (musulmanii)".
Din această perspectivă, Dumnezeu îi iubește cel mai mult pe creștini și, din acest motiv, ar fi lăsat lor inelul care-i face pe orbi să vadă și lecuiește toate bolile, alungă demonii și face posibilă orice minune. Acest inel ar fi adevărata credință.
Simbolistica cercului și a inelului
Niciun comentariu: