25 martie: Sărbătoare Buna Vestire
Sărbătoarea Bunei Vestiri este una din cele mai timpurii din creștinism, fiind deja marcată în secolul al IV-lea. În catacomba lui Priscila din Roma există o pictură a Bunei Vestiri datând din secolul al II-lea. Sinodul din Toledo din anul 692 a menționat sărbătoarea, iar Sinodul din Trullo din 693 a specificat că Buna Vestire este celebrată în decursul postului Paștelui.
Fundalul Bunei Vestiri este găsit în Evanghelia după Luca (1:26-38). Troparionul o descrie ca "începutul mănturii noastre și revelarea misterului etern", căci în această zi Fiul lui Dumnezeu a devenit Fiul Omului.
Există două componente principale ale Bunei Vestiri: mesajul însuși și răspunsul Fecioarei Maria. Mesajul îndeplinește făgăduința lui Dumnezeu de a trimite un Mântuitor (Geneza 3:15): "Vrăjmăşie voi pune între tine şi femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei. Această îţi va zdrobi capul, şi tu îi vei zdrobi călcâiul". Părințîi bisericii înțeleg "sămânța" ca referință la Hristos. Proorocii au făcut aluzie la venirea Sa, pe care au întrevăzut-o vag, însă arhanghelul Gavriil a proclamat că primisiunea este pe cale să fie împlinită.
Arhanghelul Gavriil a fost trimis de Dumnezeu către cetatea Nazaretului din Galileea. Acolo, arhanghelul i-a vorbit neprihănitei Fecioare, care era logodita cu Sfântul Iosif, "Plecăciune ţie, căreia ţi s-a făcut mare har; Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei!"
În contrast cu Eva, care fusese repede înșelată de șarpe, Fecioara nu acceptă imediat mesajul arhanghelului. În umilința sa, nu crede că merită astfel de cuvinte și este, de fapt, tulburată de ele. Faptul că cere o explicație revelează sobrietatea și prudența sa. Ea tinde să creadă cuvintele îngerului, dar nu înțelege cum vor fi îndeplinite, pentru că acestea exprimă ceva ce este dincolo de natură.
Apoi, Maria îi spune îngerului, "Cum se va face lucrul acesta, fiindcă eu nu ştiu de bărbat?" (Luca 1:34).
Iar Gavriil îi respunde, "Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt Se va coborî peste tine, şi puterea Celui Preaînalt te va umbri. De aceea, Sfântul care Se va naşte din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu. Iată că Elisabeta, rudenia ta, a zămislit şi ea un fiu la bătrâneţe; şi ea, căreia i se zicea stearpă, este acum în a şasea lună. Căci niciun cuvânt de la Dumnezeu nu este lipsit de putere.” Maria a zis: „Iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!” Şi îngerul a plecat de la ea." (Luca 1:35-38)
Icoana îl arată pe arhanghel cu un toiag în mâna sa dreaptă, indicând rolul său de mesager. Uneori, una din aripile sale este înălțată, ca pentru a sugera coborârea sa rapidă din ceruri. Mâna lui dreaptă este întinsă către Sfânta Fecioara pe când își transmite mesajul.
Fecioara Maria este înfățișată fie în picioare, fie așezată, țînând de obicei un fus în mâna sa stângă. Câteodată, este arătată țînând un sul. Mâna ei dreapta poate fi ridicată pentru a indică surpriza sa față de mesajul pe care-l aude. Capul ei este înclinat, denotand consimțământul său și supunerea sa. Coborârea Sfântului Duh asupra sa este întruchipată de o rază de lumină provenind dintr-o mică sfera din partea superioară a icoanei, care simbolizează cerurile. Într-o icoană vestită de la Sinai, în locul razei de lumină apare un porumbel.
Bună Vestire are loc în timpul postului, dar este întotdeauna sărbătorită cu mare bucurie. Este una din cele două zile (cealaltă fiind Floriile) din decursul postului Paștelui în care postul este relaxat și se poate mânca pește.
24 martie: Sfântul Ierarh Artemon, Episcopul Seleuciei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu